معاون بانک مرکزی: سرمایه بانک‌ها پاسخگوی انتظارات نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی گفت: فاصله واقعیت وجودی بانک مرکزی با انتظاراتی که از آن وجود دارد زیاد شده است.

به گزارش خورنا فرشاد محمدپور در نشست اصلاح نظام بانکی و تثبیت اقتصادی همایش سیاست‌های پولی و بانکی با تشریح ۳ مقوله مهم در ثبات اقتصادی که مرتبط با نقش نهادی بانک مرکزی است، اظهار کرد: فاصله واقعیت وجودی بانک مرکزی با انتظاراتی که از آن وجود دارد زیاد شده و درواقع درک از شرایط و عملکرد بانک مرکزی در این سال‌ها کمتر شده است.

وی ادامه داد: توان بانک مرکزی از لحاظ ساختاری به‌عنوان نهاد ناظر بر بانک‌ها و سیاستگذار پولی متفاوت شده است. در این سالها، زمین بازی موسسات بانکی و غیربانکی تحت سیاستگذاری بانک مرکزی بیشتر شده، اما بانک مرکزی به همان اندازه توانمند نشده و رشد نکرده و درواقع طی سال‌های اخیر محدود شده است. حدود ۱۶ سال گذشته اختیارات و قدرت عمل بانک مرکزی بیشتر بود در حالی که شرایط کنونی اقتصاد بی‌ثبات‌تر شده و کیفیت کاری بانک مرکزی هم افت کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی افزود: مورد دوم سرمایه بانک‌هاست که از لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی انتظارات کنونی نیست چرا که فقط به بخش کمی توجه کرده ایم و از بعد کیفی غافل ماندیم. در حالی که انتظاراتی که از بانک‌ها داشتیم متناسب با این مقوله‌ نیست.

محمدپور تصریح کرد: طی سال‌های اخیر افزایش اسمی سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی داشته‌ایم، اما در عمل منجر به بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها نشده است. رشد تسهیلات تکلیفی با صورت‌های مالی و سرمایه بانک‌ها متناسب نیست؛ اگرچه اقداماتی هم انجام شد، اما در قیاس با انتظاراتی که از بانک‌ها وجود دارد قابل توجه نیست.

وی در پایان مقوله سوم را نظارت سیستمی و هوشمند عنوان کرد و گفت: در ۱۵ سال گذشته سرعت رشد فناوری بانک‌ها بسیار بیشتر از سرعت رشد نهاد ناظر بر فناوری بانک‌ها یعنی بانک مرکزی بوده است/ایبِنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *