اسماعیل کهرم: از همان روز اول معلوم بود که پیروز تلف می شود/جان دیگر توله یوزها هم در خطر است/ در محافل بین‌المللی به ما می‌خندند

اسماعیل کهرم بوم‌شناس و کارشناس محیط زیست گفت: «آیا یوز ایرانی، این گونه در حال انقراض، ارزش هزینه کردن را ندارد؟ چرا کار باید به جایی برسد که سازمان حفاظت محیط زیست بگوید بودجه نگهداری از یوز را نداریم و حالا هم برای آن روضه بخوانیم که پیروز تلف شد؟»

به گزارش خورنا اسماعیل کهرم بوم شناس و کارشناس محیط زیست در واکنش به مرگ پیروز توله یوز ایرانی به تجارت نیوز گفت: «حداقل شرایط زیست را برای پیروز فراهم نکردند؛ بارها گفتیم که متخصص از آلمان یا انگلیس بیاورید. وقتی می‌گوییم متخصص یعنی فرد که حدود ۳۰ سال با یوز و ببر کار کرده باشد اما سازمان محیط زیست این کار را نکرد و متخصص نیاورد.»

وی ادامه داد: «آیا یوز ایرانی، این گونه در حال انقراض، ارزش هزینه کردن را ندارد؟ چرا کار باید به جایی برسد که سازمان حفاظت محیط زیست بگوید بودجه نگهداری از یوز را نداریم و حالا هم برای آن روضه بخوانیم که پیروز تلف شد؟»

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: «فرض کنیم که پیروز زنده می‌ماند، ما یک نفر متخصص نداشتیم که بتواند یوز را به مرحله‌ای برساند تا در پارک رها کند و اگر هم رها می‌کرد باید دور آن فنس کشیده می‌شد. چراکه این حیوان دیگر جز حیات وحش حساب نمی‌شد و هیچ فرقی با یک بچه گربه نداشت. از همان روز اول هم معلوم بود که این توله یوز از بین می‌رود.»

کهرم در واکنش به خبر باردار بودن «ایران» مادر پیروز نیز گفت: «سازمان محیط زیست روش حفاظت از یوزها را بلد نیست. بعید نیست توله‌های بعدی ایران نیز از بین برود. جان توله یا توله‌های بعدی هم در خطر است. حداقل اگر متخصص نمی‌آورند، یکی را بفرستند تا دوره‌های لازم را ببیند.»

این کارشناس محیط زیست در پایان یادآور شد: «در محافل بین‌المللی به ما می‌خندند وقتی که بفهمند ما فکر می کردیم بیماری این توله یوز را درمان و آن را در طبیعت رها می کنیم در حالی‌که حداقل شرایط زندگی و نیازها را برای پیروز فراهم نکرده بودیم»