عراق در بدترین شرایط خشکسالی قرار دارد

وزارت منابع آب عراق خشکسالی 2022 میلادی را «بدترین خشکسالی عراق» خواند و پیش‌بینی کرد که این وضعیت سال آتی هم ادامه خواهد داشت.

شفقنا: «عون ذیاب»، مشاور وزارت منابع آب عراق به الفرات گفت: ما پیشتر هم نسبت به سطح خطر کنونی هشدار دادیم زیرا خشکسالی و کاهش بارش‌هایی که عراق در سال جاری با آن رو به رو بوده است، از زمان ثبت اطلاعات هیدرولوژی از سال ۱۹۳۰ میلادی بی سابقه است.

ذیاب افزود: سال ۲۰۲۲ میلادی بدترین سال عراق از حیث منابع آبی و خشکسالی شدید در نتیجه تغییرات پررنگ آب و هوایی و افزایش دمای هوا، عدم بارش باران و تکرار سال‌های خشکسالی بوده است و احتمال می رود این خشکسالی در سال ۲۰۲۳ میلادی هم تکرار شود لذا ما نیازمند طرحی جدی برای عبور از این چالش هستیم.

وی در ادامه به شهروندان عراقی اطمینان خاطر داد که «آب شرب و مصارف خانگی بر اساس ذخایر سدها فراهم است اما چالش واقعی مربوط به بخش کشاورزی است زیرا منابع آبی‌مان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و برای تامین سهمابه بخش کشاورزی با تهدیدات جدی رو به رو هستیم.

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق با اشاره به تلاش‌ها برای بازخواست تعرض‌کنندگان به سهمابه‌ها اظهار داشت: ترکیه به مطالبات آبی عراق پاسخ نمی دهد لذا مطلع کردن جامعه جهانی نسبت به بحران آبی عراق امری بسیار ضروری است.

وی در پایان گفت: طرح کشاورزی که وزارت منابع آبی و کشاورزی برای کشت زمستانه تصویب کرده اند بر استفاده از آب‌های زیرزمینی و اختصاص مبالغی برای واردات دستگاه‌های آب‌پاش و سیستم آبیاری قطره‌ای تاکید دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *