مدیرکل بیمه سلامت خوزستان عنوان کرد:

صدور بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک در حوزه بیمه سلامت خوزستان طی سال گذشته

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: سال گذشته در حوزه بیمه سلامت هشت شهرستان استان خوزستان به صورت پایلوت فعالیت الکترونیک خود را آغاز کردند که این مسئله موجبات نتایج قابل توجهی از جمله صدور بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک و بروزرسانی پرداخت مطالبات مطب ها و موسسات فعال در حوزه الکترونیک شد.

به گزارش خورنا علی خسروی امروز شنبه چهارم مردادماه ۹۹ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک، بروز رسانی مطالبات پزشکان و موسسات طرف قرارداد، اجرای گایدلاین ها و پروتکل های درمانی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تجویز و مدیریت هزینه های سلامت در آینده نظام سلامت را در پی دارد.

وی به استقبال و همکاری پزشکان و موسسات طرف قرارداد از نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و افزود: همکاری، تعامل و اجرای دقیق نسخه نویسی الکترونیک توسط پزشکان و موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت، نتایج مثبتی در نظام سلامت در پی خواهد داشت.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان ادامه داد: در سال های گذشته مراکز درمانی، مطب ها، داروخانه ها و همچنین بیمارستان ها اطلاعات خود را به صورت کاغذی یا به صورت “CD”، به بیمه سلامت ارائه می دادند و سپس در اداره به صورت مکانیزه و الکترونیک، ذخیره و رسیدگی می شد.

خسروی با بیان اینکه اطلاعات الکترونیک بر روی فضای ابری یا واقعی سرور ذخیره می‌شوند، عنوان کرد: در هر زمان که نیاز باشد این امکان را داریم به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم و جهت گزارش های مختلف از آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین قدمی که سازمان بیمه سلامت در تبادل الکترونیک برداشت با بیمارستان های دانشگاهی بود، یادآور شد: این فرآیند از سال گذشته شروع به کار کرد و اکنون تمامی اطلاعات از حالت کاغذی به الکترونیک ۱۰۰ درصد تبدیل شده است.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در ادامه عنوان کرد: غیر از حوزه درمان که به صورت واقعی باید انجام شود، اسنادی که در بیمارستان ها برای بیمار ایجاد می‌شود به صورت الکترونیک برای سازمان ما ارسال می‌شود و کارشناسان این اداره کل نیز به صورت الکترونیک اسناد را بررسی و رسیدگی کرده و به بیمارستان عودت می‌دهند و بیمارستان از آن اسناد رسیدگی شده یک گزارش نهایی گرفته و سند را به جهت پرداخت مطالبات تحویل می دهد.

خسروی اظهار کرد: در سال گذشته ۸ شهرستان استان خوزستان به صورت پایلوت فعالیت الکترونیک خود را آغاز کردند که موجب نتایج قابل توجهی از جمله تولید بیش از ۶۸ هزار نسخه الکترونیک و بروزرسانی پرداخت مطالبات مطب ها و موسسات فعال در حوزه الکترونیک، شد.

وی همچنین یادآوری کرد: در حوزه سرپایی این فرآیند از سال جاری در کشور آغاز شده و به این ترتیب است که اطلاعات بیمار اعم از نوع بیماری های سابق و داروهای مصرفی و همچنین تاریخ اعتبار دفترچه بیمه با ارائه کد ملی به پزشک مورد قرارداد بیمه سلامت، به صورت آنلاین در اختیار پزشک خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان تصریح کرد: بیمار با ارائه کد ملی خود، یک کد رهگیری از سیستم دریافت خواهد کرد که با مراجعه مراکز خدمات درمانی مانند داروخانه‌ها، مراکز تصویر برداری و سایر موسسات درمانی، آن کد را ارائه می دهد و دیگر نیازی به همراه داشتن دفترچه کاغذی نخواهد داشت.

خسروی با بیان اینکه با وجود سیستم نسخه نویسی الکترونیک، کاغد و دفترچه دیگر مبادله نمی‌شود، تشریح کرد: اگر دفترچه ای برگه سفید داشت اما تاریخ اعتبار آن به اتمام رسیده بود ما باید این دفترچه را باطل و یک دفترچه جدید برای بیمار صادر می کردیم اما اکنون به این کار نیازی نیست و پزشک به صورت آنلاین مدت اعتبار دفترچه بیمه بیمار را مشاهده خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: با توسعه این سیستم، اطلاعات هر بیمار به شکل یک پرونده سلامت در فضای ابری اینترنت به وجود خواهد آمد و هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند پزشک می‌تواند به اطلاعات آن بیمار دسترسی داشته باشد که هر گروه درمان اطلاعات مربوط به خود را مشاهده خواهد کرد؛ به طور مثال پزشک همه اطلاعات درمانی را خواهد دید اما آزمایشگاه فقط اطلاعات در خصوص آزمایش را می‌تواند مشاهده کند.

خسروی یکی از مشکلات گروه درمانی را نبود اطلاعات کافی از سابقه بیمار دانست و افزود: به دلیل اینکه پزشک از سابقه بیمار اطلاعات کافی ندارد، نمی‌داند چه پلن درمانی برای بیمار طراحی کند و بسیاری از مواقع یک پرونده جدید برای بیمار تشکیل می‌دهند؛ اما با توسعه این برنامه و استفاده از این فضا توسط همه گروه های درمانی با ایجاد یک پرونده در فضای اینترنت، مشکلات دسترسی به اطلاعات درمانی بیمار مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه اطلاعات باید به سامانه وزرات بهداشت نیز ارسال شود، عنوان کرد: با وجود این برنامه وزارت بهداشت از وضعیت تعداد ویزیت و داروهایی که فرد استفاده می‌کند، آزمایش‌ها و تصویربرداری هایی هم برای فرد وجود دارد را می‌تواند به طور دقیق مطلع شود که از این دارو و آزمایش چه میزان استفاده شده است. 

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: اکنون که در ابتدای این طرح هستیم بدون شک مشکلاتی وجود دارد که تیم سازمان، تیم ستادی و ادارات کل در تمام استان ها به شدت به دنبال رفع مشکلات و بهینه سازی برنامه نسخه نویسی الکترونیک هستند.