فاز اول مرمت “هتل‎قو” اهواز به زودی آغاز می‎شود

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز عملیات فاز نخست نجات‎بخشی بنای تاریخی هتل‎قو خبر داد.

خورنا- به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده امروز شنبه اول دی‎ماه ۹۷ اظهار داشت: عملیات اجرایی فاز نخست نجات¬بخشی بنای تاریخی هتل‎قو اهواز با اعتباری بالغ بر ۸۱۰ میلیون ریال آغاز می‎شود.

او افزود: موافقت¬نامه تحویل کارگاه مرمت بین این اداره‎کل و شرکت “خانه رخام تتیس” مبادله شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به برنامه‎ریزی انجام‎شده برای مرمت این بنای تاریخی تصریح کرد: باتوجه به این‎که بنای هتل‎قو بسیار مضطرب می‎باشد، در فاز نخست عملیات، مرمت اضطراری پیش‎بینی شده است و برای ادامه روند عملیات مرمت نیاز به تخصیص اعتبار مستمر می‎باشد.

وی این بنا را متعلق به اواخر دوره قاجار دانست و یادآور شد: این اثر در تاریخ ۱۵اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

گفتنی است: هتل قو در اهواز، جاده ساحلی، خیابان خسروی واقع شده است. این بنا در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به صورت یک ساختمان دو طبقه با تعدادی ساختمان جنبی شامل آشپزخانه و سرایداری، مشرف به رودخانه کارون ساخته شد. این بنا در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به اداره بهداشت اهواز تحویل داده شد و مدتی بعد نیز به عنوان منزل مسکونی تغییر کاربری داد. هتل قو باتوجه به موقعیت مکانی، یکی از نقاط خوش‎منظره و مطرح در بافت قدیم شهر اهواز به حساب می‎آید. تندیس گچی الهه آناهیتا چنان هنرمندانه در ان بنا رنگ‎امیزی شده که باوجود گذشت حدود صدسال از عمر آن، در نظر هر بیننده‎ای جلوه‎گری می‎کند.