آیا پنجشنبه ها در خوزستان تعطیل می شود؟

خورنا: پس از تعطیلی پنجشنبه ها در اصفهان این بار نوبت به بوشهر رسید / تعطیلی ۵شنبه برای تغییر سبک زندگی مردم / به فاصله زمانی کمتر از ده روز، طرح تعطیلی بوشهر نیز در پنجشنبه ها به تصویب رسید / خوزستانی ها خسته از خاک و گرما و خسته تر از وعده های گوناگون مسئولان / گرمای خوزستان و افزایش دما / نقش بی بدیل خوزستان در صنعت و اقتصاد کشور / تعطیلی پنجشنبه دانش آموزان و والدین شاغل / اشتغال روز افزون بانوان / یک روز برای در کنار هم بودن کافی نیست

پس از تعطیلی پنجشنبه ها در اصفهان این بار نوبت به بوشهر رسید

در تاریخ ۳۰ مهرماه جاری خبری مبنی بر تعطیلی اصفهان با رای موافق دستگاه‌های حاضر در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به تصویب رسید.
در این جلسه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، حفاظت محیط زیست و هوا‌شناسی دلایل خود را درباره لزوم تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه اعلام کردند و در برابر آن‌ها، تعدادی از نهاد‌ها مانند شهرداری اصفهان با اجرای این طرح مخالفت کردند.
اما به دلیل وقوع پدیده اینورژن و وارونگی دما و به دنبال آن افزایش آلودگی‌های هوا در شش ماهه دوم سال، تعطیلی روزهای پنج‌شنبه در اصفهان ضرورتی اجتناب ناپذیر اعلام شد و این طرح با رای موافق دستگاههای حاضر در جلسه ستاد مدیریت بحران به تصویب رسید.
البته زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست و قرار است به زودی با تصمیم‌گیری‌های مسئولان استانداری اصفهان به شهروندان اعلام شود.

تعطیلی ۵شنبه برای تغییر سبک زندگی مردم

استاندار اصفهان در این نشست، دلیل تعطیلی ادارات دولتی اصفهان در روزهای ۵ شنبه را فقط آلودگی هوا ندانست و گفت: مواردی مانند مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته از جمله اینکه سبک زندگی مردم جامعه به سمت سبک زندگی غربی پیش رفته و این پدیده تمام زندگی ما را تحت سلطه خود درآورده است بنابراین ضروری است که سبک زندگی ایرانیان به سمت شیوه جدید زندگی اسلامی سوق یابد.

به فاصله زمانی کمتر از ده روز، طرح تعطیلی بوشهر نیز در پنجشنبه ها  به تصویب رسید

فریدون حسنوند پنجشنبه ۴/۸/۹۱ درجمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار داشت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در ارتباط با تعطیلی روز‌های پنجشنبه و همچنین به منظور افزایش رضایت‌مندی کارکنان دولت و کاهش مصرف انرژی، روزهای پنجشنبه ادارات استان بوشهر تعطیل خواهند بود.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیمات گرفته شده،  تا اطلاع ثانوی همه دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر به جز بانک‌ها، مراکز درمانی و آتش‌نشانی‌ها روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.
استاندار بوشهر در ادامه ساعات کار ادارات را اعلام کرد و افزود:  بر همین اساس ساعت شروع کار ادارات از روز شنبه ۶:۴۵ دقیقه و ساعت پایان کار اداری نیز ۱۵:۱۵ دقیقه خواهد بود.

خوزستانی ها خسته از خاک و گرما و خسته تر از وعده های گوناگون مسئولان

اگر دراستان  تهران ، فقط چند روز و آن هم در مقیاسی کمتر، مشکل گرد و خاک پیش می آید ، مردم استان های غربی و جنوب غربی تقریبا در همه فصل های سال با این مشکل ، آن هم در مراتبی شدیدتر از تهران مواجهند ولی چون پایتخت نشین نیستند ، صدایشان کمتر شنیده می شود.
چند سالی است که موج گرد و غبار دوباره بخش هایی از ایران را فرا گرفته است و همچنان ادامه دارد. این گرد و غبار همه بخش های زندگی و حیات مردم بالاخص نواحی غرب و جنوب غربی کشور  را تحت تاثیر قرار داده و آنها را در انجام کارهای روزمره و حتی در برخی مناطق در نفس کشیدن ساده با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است. فعالیت های مسئولان در زمینه مهار ریزگردهای نواحی غرب و جنوب غرب کشور تاکنون بی نتیجه بوده است و متاسفانه هر از چندگاهی بروز پدیده ناخوشایند گرد و غبار زندگی عادی مردم به ویژه در استان های خوزستان و ایلام را با مشکل جدی مواجه می کند.

آیا پنجشنبه ها در خوزستان تعطیل می شود؟

گرمای خوزستان و افزایش دما

گرمای تابستانی در خوزستان هشت ماه دوام دارد؛ از فروردین تا آبان ماه. با این تفاوت که خوزستانی‌ها چند سالی است تابستان سخت‌تری را پشت سر می‌گذارند. با وجود فرارسیدن پائیز هنوز هم دمای بالای ۴۰ درجه و شرجی‌های بیش از ۷۰ درصد در این استان ادامه دارد، در حالی که از یک سو بیشترین جمعیت زیر پوشش نهادهای حمایتی کشور در این استان زندگی می‌کنند و شهرها از امکانات مناسب بی بهره‌اند و از سوی دیگر حق بدی آب و هوا در حقوق کارمندان به حداقل رسیده است. البته امسال نخستین بار نیست که دمای ۵۰ درجه و بیش از آن در خوزستان اتفاق می‌افتد، این دما در سال‌های گذشته نیز سابقه داشته است.

نقش بی بدیل خوزستان در صنعت و اقتصاد کشور

بدون شک استان زرخیز خوزستان با داشتن منابعی سرشار از نفت و گاز نقش مهم و بی بدیلی در توسعه صنعت و اقتصاد کشور دارد. وجود کارگاه ها و کارخانجات تولیدی متعدد در خوزستان یکی دیگر از عواملی است که این استان را به یکی از مهم ترین موتورهای متحرکه صنعت کشور تبدیل کرده است.همچنین وجود بنادر و اسکله های متعدد شیلات و بازرگانی در خوزستان و نقش پررنگ این بنادر در توسعه صادرات به کشورهای همسایه یکی از عواملی است که مانع از تعطیلی بیش از حد در خوزستان می شود.

 تعطیلی پنجشنبه دانش آموزان و والدین شاغل

به رغم اینکه طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد اما آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این طرح در جهت استحکام خانواده‌هاست، تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را از اهداف این طرح عنوان کرد.

با اجرای طرح تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها، بسیاری از والدین شاغل با مشکل تنهایی کودک در خانه مواجهند. پدر و مادری که شاغل هستند و الزاماً تا ساعت ۱۴ یا ۱۵ بعداز ظهر در منزل نیستند و مدام در فکر این هستند که آیا کودک دبستانی من، اکنون به تنهایی در منزل، با مشکلی مواجه می شود یا نه؟ آیا خطری او را تهدید می کند یانه؟

اشتغال روز افزون بانوان

بانوان به عنوان مدیران تربیتی کانون خانواده نقش بسزایی در تربیت فرزندان بر عهده دارند و اکنون با افزایش روز افزون آمار بانوان شاغل، بی شک حضور مادران در کنار فرزندان به نسبت سالهای گذشته، کم رنگ تر شده است و این کم رنگ تر شدن پیوند مادران با فرزندان، در مسائل تربیتی فرزندان تاثیر گذار خواهد بود.

 افزایش آمار طلاق و لزوم تحکیم بنیان خانواده

با ماشینی شدن زندگی امروز، تقریباً بسیاری از خانواده ها با دو منبع درآمد یعنی زن و مرد، نسبت به تامین نیازهای معیشتی خانواده خود اقدام می نمایند و مطمئناً اشتغال والدین در خارج از منزل و دوری از فرزندان در کم رنگ تر شدن سایه محبت والدین بر فرزندان به ویژه کودکان موثر است.متاسفانه آمار روز افزون طلاق در جامعه کنونی، نشانگر کاهش روابط محبت آمیز در بین خانواده هاست.

یک روز برای در کنار هم بودن کافی نیست

خانواده ای را در نظر بگیریم که پدر و مادر شاغل هستند و روز جمعه به عنوان تنها روز تعطیلی هفته فرصتی مغتنم برای تجدید قوا و استراحت و تجربه با هم بودن است.
برای تجدید قوا و بازیابی توان و نیرویی که در طول یک هفته کار و فعالیت در خارج از منزل صرف شده است، تقریباً ساعات اولیه روز آدینه به استراحت و نظافت شخصی سپری می شود و نیمه دوم روز جمعه برای رسیدگی به امور فرزندان و دید و بازدید و تفریح و انجام امور معوقه منزل کافی نمی باشد.
بی شک گرد و خاک و پدیده گرد و غبار و همچنین گرمای طولانی مدت در خوزستان که تقریباً ۸ ماه از سال را به خود اختصاص می دهد، لزوم بازنگری و چاره اندیشی مسئولان در خصوص تعطیلی ادارات و ارگان های دولتی در پنجشنبه ها در خوزستان را به وجود می آورد.
حال باید به نظاره نشست که آیا مسئولان خوزستان نسبت به پیگیری تعطیلی پنجشنبه ها در استان خوزستان اقدام شایسته ای می نمایند یا نه؟

مرجع: خوزنا/ مجتبی حیدری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *