در نشست خبری با خبرنگاران خوزستان؛

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور: مشکل اصلی بازار کار کشور افرادی هستند که بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند/ مدیریت کشور پیر نیست

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه بالای ۵۵ درصد از نیروی کار کشور بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند اظهار کرد: مشکل اصلی بازار کار کشور کسانی هستند که بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند زیرا افرادی که این مقدار کار را در هفته انجام می‌دهند در واقع جلوی کار کردن دیگران را گرفته‌اند.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست خبری جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با رسانه‌های استان خوزستان که شامگاه پنجشنبه ۲۳ فرودین در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد وی در مورد شائبه استخدامات غیر بومی در خوزستان اظهار کرد: نسبت کارکنان دولت در استان خوزستان به کل کارکنان دولت، بالاتر از نسبت جمعیت استان به کل جمعیت کشور است. یعنی اگر چه ما در حدود ۵/۸۹ درصد جمعیت کشور را در خوزستان داریم ولی ۶/۷۲ درصد کارکنان دولت را نیز در استان خوزستان مشغول به کار داریم لذا با این حساب به هیچ عنوان این مطلب صحیح نیست که اهالی خوزستان دارای سهم کمتری از اشتغالهای می‌باشند.

«الزامات قانونی استخدام از طریق آزمون مشمول شهرداری ها نمی‌شود»

وی یادآوری کرد: رویه قبلی ما بدین صورت بوده که در بحث استخدامات کشوری، همیشه بوم گزینی را در اولویت قرار می‌دادیم ولی اخیرا برطبق حکم دیوان عدالت اداری این رویه مورد ابطال واقع شده است.

انصاری ادامه داد: زیرا دیوان عدالت اداری عنوان می‌کند که برطبق قانون اساسی سازمان امور اداری و استخدامی کشور به هیچ عنوان نمی‌تواند در بحث استخدامها، اولویت افراد بومی را لحاظ کند لذا براین اساس اکنون باید در بحث اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که در مجلس در حال بررسی است این موضوع اولویت استخدام افراد بومی را به یک قانون تبدیل کنیم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد عدم وجود یک آزمون ورودی در ارگانی چون شهرداری که باعث جذب افراد فاقد دانش کافی در این ارگان مهم می‌شود گفت: شهرداری ‌های کشور تابع قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند یعنی دستگاه دولتی به حساب نمی‌آید لذا این الزامات قانونی استخدام از طریق آزمون که مختص به دستگاههای دولتی است مشمول ارگانی چون شهرداری‌، نخواهد شد.

«بیشترین درصد شاغلین کشور بالای ۱۶ ساعت در هفته کار می‌کنند»

وی مرکز ملی آمار را یگانه مرجع اعلام آمار در کشور دانست و افزود: برطبق تعریف وزارت کار شغل پایدار به شغلی می‌گویند که بیمه شده تأمین اجتماعی باشد. البته از نظر اقتصادی هرگز بدان معنی نیست که اگر کسی شغل بدون بیمه داشته باشد، دارای شغل پایدار نیست. بطور مثال ۴/۵ میلیون نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در کشور وجود دارد که هیچکدام دارای بیمه تامین اجتماعی نمی‌باشند چون برطبق قانون، کشاورزان در صندوق بیمه‌ای دیگری عضویت دارند لذا با توجه به این مثال تمامی مشاغل فاقد بیمه را نمی‌توان جزء شغلهای ناپایدار تعریف کرد.

انصاری گفت: ۹۷/۸ درصد شاغلین کشور بالای ۱۶ ساعت در هفته کار می‌کنند و تنها ۳/۲ درصد از شاغلین کشور زیر ۱۶ ساعت در هفته مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه بالای ۵۵ درصد از نیروی کار کشور بیشتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند اظهار کرد: مشکل اصلی بازار کار کشور کسانی هستند که بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند زیرا افرادی که این مقدار کار را در هفته انجام می‌دهند در واقع جلوی کار کردن دیگران را گرفته‌اند.

«دانشگاه فرهنگیان تنها با برگزاری آزمون اقدام به جذب نیرو برای آموزش و پرورش می‌کند»

وی میزان سهمیه استخدامی ایثارگران را در دستگاههای دولتی۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: براساس قوانین موجود هر سهمیه استخدامی که در دولت صادر بشود ۲۵ درصد آن متعلق به فرزندان شهداء، و شخص جانباز و همچنین فرزندان جانبازان و آزادگان است و پنج درصد هم متعلق به فرزندان ایثارگران و خود شخص ایثارگر می‌باشد.

انصاری در مورد استخدامات آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان تنها با برگزاری آزمون اقدام به جذب معلم برای آموزش و پرورش می‌کند و به هیچ عنوان جذب نیرو را فقط با تکیه بر تعهد خدمتی انجام نمی‌دهد. البته دانشگاه فرهنگیان قانونی نیز دارد که براساس این قانون بخشی از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش برای برخی از مناطق که عملا در استخدامات نمی‌توانند نیرویی برای خدمت در این مناطق جذب کنند از طریق این قانون اقدام به جذب نیرو براساس تعهد می‌کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد برنامه‌های دولت در کاهش سن مدیران کشور گفت: در انتهای سال ۹۵ متوسط سن مدیریت در کشور ۴۸ سال بوده است که این میانگین سنی به هیچ عنوان در دنیا رقم بالایی برای پست‌های مدیریتی به حساب نمی‌آید البته دولت همچنان اصرار دارد که این میزان سنی را کاهش داده و به ۴۰ سال برساند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *