در حاشیه مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی؛

رئیس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر: از طرح خوریات بندر ماهشهر به عنوان نماد فرهنگی و میراث این شهرستان رونمایی شد

سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بندرماهشهر گفت: امروز پنج شنبه ۵ بهمن ماه همزمان با مسابقات بین المللی کشتی جام جهان پهلوان تختی از طرح خوریات بندر ماهشهر به عنوان نماد فرهنگی و میراث این شهرستان رو نمایی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بندرماهشهر در گفتگو با خورنا اظهار داشت: این برنامه که با هدف معرفی نقش، اهمیت و جایگاه منطقه¬ای و فرامنطقه¬ای خوریات در جنبه¬های مختلف به انجام رسید، گامی اساسی در راستای حفظ و نگهداری و توجه به این میراث گرانبها بود.

وی ادامه داد: خور به جویی که از دریا به خشکی منشعب می شود، گفته می شود. در واقع خور به معنای خلیج کوچک نیز استگ

عبادی تصریح کرد: خوریات بندر ماهشهر به سبب شرایط محیطی و ویژگی¬های ژئومورفولوژیکی دارای شکل خاصی هستند. این خوریات در نتیجه هزاران سال جزر و مد و پیشروی آب دریا در سواحل پدید آمده¬اند و از نظر شکل شبیه به درختی با شاخه های متعدد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بندرماهشهر گفت: انتخاب خوریات به عنوان نماد فرهنگی و میراث شهرستان بندر ماهشهر پس از انجام سلسله مطالعاتی در حوزه¬های مختلف علمی با پیگیری¬های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندر ماهشهر و به پیشنهاد آقای مسعود صادقی راد محقق و پژوهشگر باستان¬شناس و با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر بندر ماهشهر و انجمن دوستداران میراث فرهنگی و نیز با تایید مسئولین شهرستان تعیین شد.

وی بیان‌ کرد: اهمیت و نقش خوریات در ارتباط با تاریخ، فرهنگ، جغرافیا، محیط زیست، اقتصاد، تجارت، معیشت، صنعت، مذهب، مدیریت شهری و حتی ۸ سال جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست؛ علاوه بر این خوریات بندر ماهشهر به عنوان بخشی از دریای خلیج فارس همواره نمادی از تاریخ سرزمین ایران است.