در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد اکسین

استاندار خوزستان: همیشه باید خوزستان number one باشد/ بعضی‌ها دوست ندارند در جوار “فولاد اکسین” واحد فولاد سازی احداث شود

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد اکسین که شامگاه، نهم مردادماه در اهواز انجام شد، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: به نوبه خودم در این دهه کرامت این مصوبه و مجوز احداث کارخانه فولاد سازی در جوار فولاد اکسین خوزستان را به فال نیک می‌گیرم و به همه عزیزان و دست‌اندر کاران آن تبریک می‌گویم و انشاالله همانطور که عنوان شد بتوانیم ‌از این مجوزی که دولت در اختیار استان خوزستان قرار داده به نحو درست بهره لازم و کافی را ببریم.‌

«شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها شرکتی در کشور است که ظرفیت تولید ورق عریض x۶۰ وx۷۰ را دارد»

وی با بیان اینکه بد عمل کردن در این خصوص باعث فرصت‌سوزی غیر قابل جبرانی برای فولاد اکسین و استان می‌شود اظهار کرد: در ابتدای حضورم در استانداری خوزستان یکی از مسائلی که مطرح می‌شد از سوی دست‌اندکاران اقتصادی و صنعت استان این بود که کارخانه فولاد اگر چه برای استان لازم و ضروری است ولی نشدنی می‌باشد چون موانع زیادی پیش‌ روی تحقق آن وجود دارد . البته در جای دیگر عده‌ای هم بکلی اقدام در این قضیه را مردود می‌دانستند.

شریعتی عنوان کرد: وقتی به شخصه بررسی بیشتری از فولاد اکسین کردم متوجه شدم که این شرکت ظرفیت تولید ورق عریض x۶۰ وx۷۰ را دارد که هیچ شرکت نوردی در کشور امکان تولید آن را ندارد و تمام نوردهای دیگر کشور مثل کاویان، گروه‌ملی و نورد لوله تنها ورق عادی و معمولی تولیدمی‌کنند و امکان تولید ورق عریض را ندارند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این ورق جزء ورق‌هایی است که در صنایع نفت، انتقال گازترش، خطوط لوله، مخازن تحت فشار و بطور ویژه در صنایع نظامی و کشتی‌سازی کاربرد دارد و متأسفانه در حال حاضر صنعت نفت ورقه مورد نیاز خود در ساخت این لوله‌ها را از خارج تهیه می‌کنند.

«بدلیل عدم تامین مواد اولیه برای تولید ورق عریض عمده تولید شرکت فولاد اکسین ورق‌های معمولی است که کاربرد ساختمانی دارند»

وی بیان کرد: اگر چه در بحث ساخت کارخانه فولاد اکسین، با مقداری هزینه بیشتر، اقدام به ساخت یک کارخانه‌ نورد خاص کرده‌ایم ولی متاسفانه علی‌رغم برداشته شدن این گام مفید، از این ظرفیت مهم، به طور کامل استفاده نمی‌شود.

استاندار خوزستان افزود: چون امکان تهیه مواد اولیه برای تولید ورق عریض نیست و یا کم هست عمده تولید شرکت فولاد اکسین ورق‌های معمولی است که برای ساختمان و امثالهم کاربرد دارند و در نتیجه به تعبیر برخی از مسئولین، کارخانه‌ای که باید بنز و “بی ‌ام‌ و” تولید بکند، پراید تولید می‌کند. یعنی آن ارزش افزوده لازم را ندارد و استفاده لازم از ظرفیت نمی‌شود و بدلیل نیازی که به این مواد داریم، مجبوریم آنها را از خارج کشور وارد کنیم.

وی ادامه داد: وقتی سال اقتصاد مقاومتی باشد و بناست وابستگی ما به بیرون کم و اقتصاد ما درون‌زا و برون‌نگرا شود، عملا می‌بینیم قسمتی از یک پازل که تاسیس کارخانه نورد در شرکت فولاد اکسین است، انجام می‌شود اما آن نیتی که به دنبالش بودیم محقق نمی‌شود و این حلقه‌های مفقودی است که به تعداد زیادی در صنایع ما یافت می‌شود. البته لازم به ذکر است که وصل کردن این حلقه‌ها در صنایع کار صنعتی‌ها نیست و باید این کار توسط مسئولین و سیاستگذاران انجام شود تا این ضمن وصل این حلقه‌ها، شرایطی اتخاذ شود تا از یک سرمایه‌گذاری بهره کافی برده شود و گرنه اگر بناست محصولی را که می‌شود با پنج تومان تولید کرد به میزان ۱۰ تومان هزینه ساخت ‌آن بشود، این معنی بجز هدر رفت سرمایه چیزی دیگری نمی‌توان به آن اطلاق کرد .

«خوزستان باید در خط مقدم ارائه خدمات به کشور باشد»

شریعتی گفت: این شرکت نورد ساخته شده در فولاد اکسین برای اهداف خاصی تعبیه شده بود، اما اهداف خاص آن به هیچ عنوان محقق نشد که باید از این بابت ابراز نگرانی کرد زیرا آن اهداف اقتصاد مقاومتی که مد نظر بوده و به ما ابلاغ شده و باید آن را فراروی خود قرار داده و دنبال می‌کردیم به هیچ عنوان محقق نشده است زیرا اصلا محل تصمیم‌گیری‌ها نبوده چون خیلی به فکر آن نبودیم و همیشه این احساس شده که امکان انجام این کار فراهم نیست.

استاندار خوزستان اظهار داشت: برخی می‌گفتند که این شرکت را به ماهشهر ببریم یا در منطقه آزاد بزنیم و بعد اسلب آن را به اهواز بیاوریم اگر چه این کار هم مقدور بود اما آوردن اسلب و گرم کردن دوباره آن برای تبدیل به ورق، ارزش افزوده را کمتر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کرد و در نتیجه احتمال داشت امکان رقابت‌پذیری کاهش پیدا کند.

وی در مورد مقدماتی که منجر به فراهم آوردن زمینه برای ساخت یک شرکت فولادی در جوار فولاد اکسین شد تصریح کرد: من واقعا عزم خود را در این خصوص جزم کرده و تصمیم گرفتم که کار را دنبال کنم بدین منظور یک تیم ورکی یا گروه کاری را درست کردم که همه هم عقیده خودم بودند و حقیقتا از موقعی هم که هیأت مدیره فولاد به نحوی تغییر کرد به دلیل ارتباط کاری بیشتری که افراد جدید هیأت مدیره با من داشتند، این مسئله، تاسیس شرکت فولاد با شدت و حدت بیشتری دنبال شد‌.

شریعتی تاکید کرد: ورقه‌های تولیدی که قرار است این شرکت بسازد به دلیل اینکه یک محصول استراتژیک هستند، لازم است یک استان استراتژیک چون خوزستان تولید کننده آن باشد. زیرا هیچ استان دیگری در کشور قادر به انجامش نخواهد بود. البته تاکید و علاقه قلبی من همیشه بر این مسئله استوار است که خوزستان دارای شأنی است که باید همیشه number one باشد یعنی باید در خط مقدم خدماتی را به کشور ارائه بدهد که برای سایرین میسر نباشد.

«باید تلاش کنیم خوزستان به جایگاه واقعی خود در بحث درآمد سرانه و تولید کشور دست پیدا کند»

وی اظهار کرد: تلاش‌های زیادی انجام شد تا افتتاح شرکت فولاد اکسین در استان‌های دیگر انجام و کار فولاد‌سازی آن در شهرهای دیگر باشد ولی ما به شدت مقاومت کردیم. در زمانی که این مسئله مطرح شد، آنرا با دکتر جهانگیری در میان گذاشتم خوشبختانه شانسی هم که در مسئله داشتیم این بود که مجوز تاسیس فولاد اکسین برای خوزستان در زمان تصدی وی در سمت وزارت صنعت و معدن صادر شده بود که امروز هم برای تاسیس شرکت فولاد سازی وی از خوزستان حمایت کرد.

شریعتی اذعان کرد: باید تلاش داشته باشیم تا خوزستان به جایگاه واقعی خود در بحث درآمد سرانه و تولید کشور دست پیدا کند و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که بعضاً تعصبات منطقه‌ای باعث شود که کاری با هزینه بیش‌تر در جای دیگر شروع شود در حالیکه خوزستان این ظرفیت را دارد که می‌تواند با هزینه کمتر آن را اجرایی کند.

استاندار خوزستان در خطاب به مسئولین شرکت فولاد تاکید کرد: شماها باید از الان که مجوز احداث شرکت فولاد صادر شده است با مراقبت و در مدار صحیح حرکت کردن، این کارخانه فولاد سازی را در وقت مقرر خود و با ایمن‌ترین، سبزترین و به روزترین تکنولوژی‌ها و نیز با رعایت کردن صلاح شرکت و استان به بهره‌برداری برسانید.

«سال گذشته فولاد اکسین در حدود ۲۰ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرد»

وی عنوان کرد: بهره‌برداری از این شرکت فولاد سازی برای حدود هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند و قطعاً ساخت آن نیز چند هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد. امیدوارم که سریع‌تر مراحل قانونی آن طی شود و از آنجایی که این مراحل قانونی گاهی اوقات دست پا گیر است باید علاوه بر اینکه در این خصوص وقت گذاشته شود و یک تیم مجزا هم برای این منظور تشکیل شود تا این مراحل را به خوبی در چهارچوب قانون هدایت و راهبری کند.

شریعتی ضمن بیان اینکه شرکت فولاد اکسین خوزستان ورق‌های عریض تولیدی خود را صادر می‌کند، افزود: سال گذشته فولاد اکسین در حدود ۲۰ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرد که می تواند بیشتر از این ظرفیت هم صادرات داشته باشد و ماه گذشته تولید اش به ۸۲ هزار تن رسید که این میزان خیلی نزدیک به ۹۰ هزار تن ظرفیت اسمی‌اش خواهد بود.

«خیلی‌‌ها به هیچ عنوان دوست نداشتند در جوار فولاد اکسین کارخانه فولاد سازی احداث شود»

استاندار خوزستان یادآوری کرد: مشکلاتی که الان فولاد اکسین با آن مواجه شده مربوط به کاهلی و سستی‌های قبل می‌باشد امیدواریم که علاوه بر اینکه هر چه سریعتر این مشکلات حل شوند، برای خرید محصولات خود نیز به مرحله‌ای از خودکفایی برسد که نیازمند مساعدت شرکت‌های دیگر نباشد.

وی در پایان ضمن تبریک دوباره به مناسبت موافقت هیات دولت برای احداث یک واحد فولادسازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان، اظهار کرد: علاوه بر اینکه خیلی‌ها فکر نمیکردند که این مسئله تصویب بشود، خیلی‌های دیگری هم اصلا به هیچ عنوان دوست نداشتند که این مهم محقق بشود ولی بحمدالله این مجوز صادر شد که باید شکرگذار باشیم. صمیمانه از همه پرسنل زحمت‌کش فولاد اکسین تشکر و قدر‌دانی دارم و امیدوارم که بتوانند پرانرژی و خوشفکر صنعت فولاد استان خوزستان را متحول کنند و منشاء خیر برکات فراوانی برای مردم باشند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *