دکتر مهدی محمودی : گردشگری امروزه یکی از پویاترین فعالیت ها در ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی در گستره جهان بوده است

۲۰۱۷۰۱۲۵_۰۹۰۷۰۰
فیروز بیگلری / خورنا، دکتر مهدی محمودی فوق لیسانس عمران و دانشجوی دکترای عمران با بیان اینکه توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی است افزود: گردشگری به عنوان یک‌پدیده فرهنگی اسباب تعامل، تبادل فرهنگی و اجتماعی جوامع گوناگون را فراهم و به طور مستقیم با انسان‌ها، انگیزه‌ها، خواسته‌ها و نیازها آنان که منبعث از فرهنگ جامعه است در ارتباط می‌باشد.
وی همچنین اظهارداشت: توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجب می‌شود که فرصت کافی برای تبادل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بین گردشگر و جامعه میزبان به وجود آید.
دبیر سابق شورای فنی استانداری خوزستان گفت: صنعت گردشگری در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عصر پسامدرن جامعه شهری ایران اهمیت زیادی دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش بزرگی از اوقات فراغت شهروندان را امروزه گردشگری شهری یا تفریحات شهری پوشش می‌دهد، افزود: زیر ساخت‌های توسعه گردشگری شهری شامل موزه‌ها، مراکز فرهنگی، تفریحگاه‌ها، مراکز خرید، سایت‌های تاریخی و.. است و هر روز نیز برتعداد این جاذبه‌ها افزوده می‌شود.
مسئول پیشین اعتبارات دو در هزار نفت خوزستان بیان داشت: توسعه گردشگری شهری یکی از ارکان توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود که در صورت حرکت مناسب می‌تواند ضمن آبادانی،‌عمرانی و پویایی اقتصادی بستر مناسبی برای تعامل فرهنگی و اجتماعی شهروندان ایرانی فراهم آورد. با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری شهری هنوز این بخش از گردشگری در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و نتوانسته درخور ظرفیت‌های موجود ایفای نقش کند.
رییس کمیته ی نظارت بر طرح های عمرانی استان خوزستان تصریح کرد: گردشگری امروزه یکی از پویاترین فعالیت‌ها در ایجاد تحول اقتصادی-اجتماعی در گستره جهان بوده که به طور روزافزون اهمیت یافته است ازآنجائیکه شهرها به عنوان جذابترین فضاها برای گردشگران دارای مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی و غیره بوده و افزون بر این از جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی نیز بهره مند هستند بنابراین برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهرها از تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی باید مورد توجه قرار گیرند.
مسئول اسبق روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت: توسعه گردشگری شهری در ایجاد امکانات فرهنگی، مراکز تفریحی، ورزشی، افزایش روابط اجتماعی، مبادلات فرهنگی، تقویت هویت فرهنگی شهر، اصلاح ساختار سنی، ایجاد فعالیت‌های خدماتی، تنوع اقتصادی و جلوگیری از رکود اقتصادی شهر نقش مهم را ایفا می‌کند.
دکتر محمودی گوینده و مجری سابق شبکه جهانی جام جام ، شبکه استانی خوزستان و شبکه سراسری سلامت در ادامه با بیان اینکه عوامل مزبور به نوعی زمینه ساز توسعه پایدار شهرها هستند، افزود: صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. سرمایه گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزآینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است زیرا این صنعت نه تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید است
سرپرست شهرک های صنعتی استان البرز بیان داشت: در شرایط کنونی با وجود آهنگ رشد و توسعه بسیاربالای شهرها در کشور زمینه سازی به جهت جذب بیشتر گردشگر در مناطق شهری به ویژه کلانشهرها راهکاری حیاتی است.
عضو اصلی هیات مدیره شهرک های صنعتی در ادامه با اشاره به اینکه تاثیر گردشگری بر کالبد فضاهای شهری برکسی پوشیده نیست، گفت: نمادها و المان‌ها در توسعه گردشگری شهری نقش موثری و بسزایی دارند. توجه به طراحی المان‌ها بر اساس اصول پایداری می‌تواند ضمن بهبود کیفیت زندگی شهری نقش مهمی در افزایش جذابیت، زمان فعالیت و امنیت شهری برای گردشگران و به تبع توسعه گردشگری داشته باشد.
معاون‌عمران و محیط زیست با تاکید بر اینکه نمادهای شهری تاثیر مستقیمی بر تقویت و توسعه گردشگری دارد، افزود: المان‌ها نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند زیرا می‌توانند در وهله اول سبب جذابیت شهر و در وهله دوم باعث ارتقا و افزایش سواد بصری در گردشگران شوند.
مدیرعامل پیشین شهرک های صنعتی تهران در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد گردشگری شهری در کشور مغفول مانده است، اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی به جهت توسعه گردشگری در مناطق شهری کشور وجود دارد اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی شود
دکتر مهدی محمودی معاون صنعت معدن و تجارب مجمع متخصصین ایران در پایان عنوان داشت : بدون شک امروزه صنعت گردشگری به عنوان صنعت جهانی، رشد سریعی در اقتصاد جهان داشته که در نتیجه افزایش نرخ رشد سالانه از تولید ناخالص ملی در سطح جهان، صادرات، تجارت جهانی و خدمات، سهم گردشگران بین المللی در فعالیت اقتصادی جهان نیز بطور مداوم بالا رفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *