استاندار خوزستان:

۱۵ هزار هکتار از کانونهای فوق بحرانی استان خوزستان طی یکسال نهالکاری شد

استاندار خوزستان: در زمینه ساماندهی کانونهای ریزگردی استان خوزستان از سال ۹۶ تا الان چیزی در حدود ۱۵ هزار هکتار نهالکاری را انجام داده‌ایم که این رقم هم بیسابقه بوده و به نوعی می‌توان گفت رکورد شکنی است.

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه بازدید از کانونهای ریزگردی استان خوزستان که امروز پنجشنبه ۱۷ خردادماه انجام شد غلامرضا شریعتی گفت: امروز از تمامی نهالهایی که از اسفند ۹۵ تا یکماه پیش در کانونهای ریزگرد شرق اهواز کشت شده بود بازدیدی به عمل آوردیم که خوشبختانه شاهد وضعیت بسیار رضایت‌بخش و امیدوار کننده‌‌ای در این مناطق بودیم.

استاندار خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر روند رویشی نهالهای تازه کشت شده بسیار مناسب بوده و بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد از آنها سبز شده است که براین اساس جا دارد که از تمامی دست‌اندرکاران و مسئولینی که در این حرکت مفید نقش مثمرثمری را داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته تا ساماندهی کامل تمامی کانون‌های ریزگردی استان هنوز راه زیادی باقی مانده است بطوریکه ما از ۱۱۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی که در شرق اهواز داریم تا الان فقط در حدود ۲۵ هزار هکتار را نهالکاری کرده‌ایم.

شریعتی در ادامه با بیان اینکه استارت مابقی کار از مهرماه امسال زده می‌شود اظهار کرد: ما در مهرماه آینده، شش هزار هکتار دیگر از تعهد نهالکاری را که از سال ۹۶ باقی مانده است را انجام خواهیم داد و سپس با توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز انجام کار هم برای سال ۹۷ تخصیص یافته است برای بقیه کار نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

استاندار خوزستان میزان عملیات مالچ پاشی و نهال‌کاری که از سال ۹۶ تاکنون انجام شده است را بی‌سابقه دانست و توضیح داد: کل میزان عملیات تثبیت شن‌های روان از سال ۴۷ تا ۹۵ در حدود ۱۲۷ هزار هکتار بوده است یعنی طی پنجاه سال به طور متوسط سالی ۲۵۰۰ هکتار عملیات مالچ‌پاشی و نهالکاری صورت گرفته است ولی از سال ۹۶ تا الان چیزی در حدود ۱۵ هزار هکتار عملیات تثبیت شن‌های روان انجام شده است.

وی اضافه کرد: البته در بحث ساماندهی کانونهای ریزگردی استان نیز از سال ۹۶ تا الان چیزی در حدود ۱۵ هزار هکتار نهالکاری را انجام داده‌ایم که این رقم هم بیسابقه بوده و به نوعی می‌توان گفت رکورد شکنی است.

شریعتی گفت: امیدواریم که طی سالهای آتی هم بتوانیم با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌های صحیح و مدون علاوه بر بحث تثبیت شن‌های روان، کانونهای ریزگردی استان را نیز با نهالکاری کنترل کنیم و با این کار علاوه بر افزایش میزان طراوت و سرسبزی به پاکی هر چه بیشتر هوای استان هم کمک کنیم.

استاندار خوزستان در پایان یادآوری کرد: البته از تمامی مردم روستاهای اطراف کانونهای ریزگردی هم تقاضا داریم که در انجام این کار با ما همکاری و مساعدت داشته و مانع کار نشوند تا ما بتوانیم انشاالله ظرف چند سال آینده این کانونها را به طور کامل مهار کنیم.