گفتگو با مامایی که آمار زایمان های سزارین را در ماهشهر کاهش داده است

خورنا: ناهید ابوعلی متولد ۱۳۴۵ بهبهان است. تحصیلاتش را در رشتۀ مامایی در تهران و اصفهان به پایان رساند و از اسفند ۱۳۶۶ از آغاز دورۀ طرح کاردانی حرفه ای مشغول شد.

ابوعلی در مورد فعالیتش در این مرکز می گوید: «تا سال ۱۳۶۸، هنوز در بیمارستان، بخش مستقلی به نام زنان نبود؛ پس در بخش جراحی و درمانگاه مشغول به کار شدم. در سال ۱۳۷۳ برای گذراندن دورۀ طرح کارشناسی به ایذه رفتم. البته برای بازگشت به این بیمارستان تردید داشتم. مدتی هم در تهران مطب داشتم و پس از آن در دانشگاه آزاد بهبهان، مربی بودم تا اینکه در سال ۱۳۷۷، دوباره به این بیمارستان بازگشتم و از سال ۱۳۸۵ به بعد مسئول بخش زنان شدم. هم اکنون یک ماه است، مسئول بخش اتاق عمل هستم.»

وی در ادامه می گوید: «کار در بخش زنان تمام علاقۀ من است. سال ها در این زمینه کار کردم. شاید هیچ کاری مانند مامایی با روحیۀ من سازگاری نداشته باشد. مامایی در گوشت و پوست من ریشه دارد. البته به مسئولیت جدید، به منزلۀ یک تجربه نگاه می کنم و امیدوارم بتوانم در این زمینه هم کاری کنم.»

مسئول پیشین بخش زنان بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر در مورد سزارین می گوید: «سال ها در همۀ دنیا، عوارضی به زایمان طبیعی نسبت داده می شد. بعدها توجه ها به این نکته جلب شد که این عوارض به زایمان طبیعی ربطی ندارند و بیشتر به شیوۀ زندگی و خود بارداری مربوط است و چه بسا زایمان های طبیعی از بسیاری از عوارض جلوگیری می کنند؛ برای مثال زایمان طبیعی باعث کاهش مرگ ومیر مادر و کودک می شود. پس این فکر قوت گرفت که باید بخش زنان در بیمارستان ها با سیستم مامایی اداره شود. به همین منظور، سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت روزی را برای توجه جهان به این موضوع اختصاص دهد و پنجم می، روز جهانی مامایی نامگذاری شد. جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به ماما احتیاج دارد.»

خانم ابوعلی در مورد روش هایی که برای کاهش درد زایمان در این بیمارستان استفاده می شود، گفت: «نخست با برگزاری کلاس های دوران بارداری، مادر را برای زایمانی سالم و آرام آماده می کنیم. در نیم ساعت آخر کلاس های دوران بارداری، به زنان باردار تمرین های ورزشی می دهیم که چند سالی است انجمن مامایی برای این کلاس ها مربی تربیت می کند و مدرک هم به این افراد داده می شود. من نیز این مدرک را دریافت کرده ام و در آخر با رضایت خود مادر از یک همراه و گاهی همسر فرد برای حضور در اتاق زایمان دعوت می کنیم.»

او می گوید: «هنگام زایمان نیز از روش هایی مانند ماساژ، گرما، دوش آب گرم، رایحه درمانی و راه رفتن که به مفاصل لگن کمک می کند تا جنین جای مناسب خود را پیدا کند، استفاده می کنیم تا درد زایمان کاهش یابد. درحقیقت از همۀ قوانین موجود در طبیعت مانند نیروی جاذبه و… استفاده می کنیم تا شرایط زایمانی طبیعی و بدون استرس را برای مادر فراهم کنیم. نکتۀ خوبی که من از استادان خود یاد گرفتم، این است که می گفتند با زایمان غیرطبیعی، برای جلوگیری از یک درد چندساعته، رنج چندساله را به یک مادر تحمیل می کنیم؛ زیرا با سزارین، در صورت بروز هرگونه جراحی در سال های بعد امکان چسبندگی و هرگونه عوارضی خواهد بود.»

مسئول اتاق عمل بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر در پاسخ به این پرسش که چرا زنان ایرانی از سزارین بیشتر استقبال می کنند، می گوید: «امروزه نبودن تحرک و انجام ندادن حرکات ورزشی در میان زنان ایرانی و همین طور تغییر شکل زندگی از دلایل این گرایش است. درحالی که هورمون هایی که هنگام زایمان ترشح می شوند، به راحتی مادر را برای زایمان آماده می کنند. علاوه بر این پس از زایمان طبیعی، با ورزش و روش صحیح زندگی، مادر می تواند به راحتی به شرایط طبیعی بازگردد. با انجام حرکات ورزشی و حتی تمرین های یوگا در زمان بارداری، می توان درد زایمان را به میزان زیادی کاهش داد.»

امروزه برای زایمان بدون درد، روش های بسیاری در کشور استفاده می شود؛ مانند زایمان در آب استخر، زایمان با حرکت توپ و حلقه، روش خواب مغناطیسی (هیپنوتیزم) یا روش گروهی برای زایمان که درحقیقت گروه مامایی، در زایمان به مادر کمک می کنند. آمار می گوید، ۸۵ تا ۹۰درصد از زایمان ها می توانند طبیعی باشند و آمار مجاز برای سزارین فقط ۱۰ تا ۱۵درصد است که از اتفاقات غیرمنتظره، هنگام زایمان ناشی می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس با سلام لطفا اطلاعات درست بزارید یا اینکه فقط جنبه تبلیغات داره؟