معاون فرهنگی وزارت علوم: رسالت علما از شهدا کمتر نیست

خورنا سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، صبح امروز(۱۷ آذر) در مراسم هفدهمین یادواره شهدای دانشجو که در محل یادمان شهدای هویزه در حال برگزاری است، حضور در این یادواره را توفیق بزرگی خواند و اظهار کرد: این شهیدان سرمایه‌هایی هستند که برای دیروز، امروز و آینده ما مورد افتخار، الگو و راهنما هستند. ‌میان شهیدان ما اقشار مختلف حضور دارند؛ طلبه بسیجی، دانشجوی بسیجی، دانش‌آموز بسیجی، دختر و پسر نوجوان بسیجی که اجازه می‌خواهم به‌عنوان نماینده وزارت علوم از طرف بسیجیان و علاقه‌مندان راه جهاد و شهادت در دانشگاه‌ها از دانشجویانی یاد کنم که از کلاس و درس مهاجرت کردند و دانشگاه خود را در این خطه پیدا کردند و مدرک فارغ‌التحصیلی و موفقیت آن‌ها در این خطه امضا شد.

هاشمی در ادامه نام برخی از این شهدا و رشته‌‌ها و دانشگاه‌های آن‌ها را ذکر کرد و افزود: یاد همه این شهدا را گرامی می‌داریم و دعا می‌کنیم بتوانیم پیرو خوبی برای آن‌ها باشیم. اگر نام شهدا و رشته آن‌ها را ذکر کردم با این هدف بود که اگر این انقلاب و این مرز و بوم حفظ شده به برکت حضور و فداکاری اقشار مختلف بوده است. روزی که این خطه در معرض تاخت و تاز بود، دانشجویان از دانشگاه‌ها و شهرها و رشته‌های مختلف جان بر کف قدم در این مسیر گذاشتند و از کشور و آئین ما دفاع کردند. امروز نیز چنین است. امروز هم دانشجویان آماده‌اند که اگر لازم باشد جان برکف فداکاری کنند.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر آن روزها تا سال ۵۷ دانشگاه‌های ما تحت مدیریت یک نظام وابسته بود ولی در سال ۵۹ همان دانشجویان نشان دادند مسیر را می‌شناسند. امروز نیز دانشگاه‌های ما در سایه نظام اسلامی فعالیت می‌کنند و دانشجویان وفادارتر و مصمم‌تر به این مسیر هستند.

هاشمی اظهارکرد: امروز دانشگاه‌ها در کنار سایر اقشار حافظ خون و راه و پیام شهیدان هستند. به فرموده مقام معظم رهبری صیانت و پاسداری از راه شهیدان کاری شهادت‌گونه است و امروز مفتخریم در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی با طرح این سؤال که پاسداری از خون شهیدان امروز چگونه مسیر می‌شود؟ اظهارکرد: صیانت از این راه فقط یک کار شعاری نیست بلکه یک ضرورت ملی، دینی و تاریخی است که اگر لایق باشیم نصیب ما شده‌است. افرادی می‌توانند این راه را بروند که از درک و بینش و بصیرت کافی برخوردار باشند. حرکت در این مسیر نیازمند منطقی مستحکم و بصیرتی عمیق است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که امنیت ملی و معنوی جامعه از این راه محقق می‌شود، گفت: خون شهیدان نه تنها راه صیانت از کشور بلکه گشاینده مسیر کمال بشری است. آنجا که اهل علم و عمل متوقف می‌شوند اهل شهادت هستند که راه را باز می‌کنند. در واقع فرهنگ شهادت فرهنگی حرکت‌زا و برکت‌آفرین است.

هاشمی گفت: شهیدان شمع محفل بشریتند چرا‌که هرگاه جامعه‌ای تاریک می‌شود این خون شهیدان است که نورافشانی می‌کند و راه را می‌گشاید. خون شهیدان این پیام را می‌دهد که به شعار اکتفا نکنید بلکه به شعور اکتفا کنید. خون یک شهید و قطرات خون شهیدان اقیانوسی می‌شود که به پیکره جامعه تزریق می‌شود و اجتماع را به حرکت درمی‌آورد چنان‌که خون سیدالشهدا(ع) پیکر بی‌جان جامعه اسلامی را احیا کرد.

وی اظهارکرد: شهدای ما نیز با شهادت عارفانه خود این مسیر را طی کردند. عرفان شهدای ما عرفان حماسه است نه عرفان انزوا. افرادی که امروز به این معرفت دسترسی پیدا کرده‌اند آماده‌اند بدون هیچ ادعایی این مسیر ناب عبودیت را طی کنند. بنابراین شهید نسبت به جامعه حق دارد و ما شهروندان جامعه مدیون شهدا هستیم. ما نیاز داریم یاد شهدا را زنده نگه داریم چراکه یاد آن‌ها راهگشای زندگی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که مسیر علم نافع، مقابل جهل و ظلمت است، افزود: مراکز علمی باید روشن‌کننده راه و از بین‌برنده تردیدها باشند و شهیدان هم با فداکاری‌های خود و با خونی که به پیکر جامعه تزریق می‌کنند همین اثر را دارند. پس رسالت علما از رسالت شهدا کمتر نیست. این که گفته می‌شود «قلم علما برتر از خون شهیدان است» به جهت اشتراک معنوی این دو حوزه است؛ شهدا و علما دو محور پیشرفت جامعه و دفاع از آن مقابل خطرات هستند.

هاشمی گفت: امروز مفتخریم همکاران ما در دانشگاه‌های مختلف به زیارت این مکان مقدس آمده و اینجا را به عنوان دفتر خود قرار دادند تا با هماهنگی در سطح کشور یاد شهدای دانشجو را که مفتخر به وجود ۴هزار و ۵۰۰ دانشجوی شهید هستیم گرامی بدارند. امسال برای اولین بار یادواره شهدای دانشجو در عرصه ملی را برگزار کردند که در اهواز نیز به‌زودی برگزار خواهد شد. کنگره ملی سراسری شهدای دانشجو اسفند در تهران برگزار خواهد شد؛ تاکنون این یادواره در ۲۱ استان برگزار شده‌است.

منبع / ایسنا