دوازدهمین جشنواره استانی «شعر جنوب» در ماهشهر آغاز شد

خورنا: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر گفت: دوازدهمین جشنواره استانی «شعر جنوب» صبح امروز با حضور نزدیک به ۲۰۰ شاعر خوزستانی در بندر ماهشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرفیع الهی در مراسم آغاز به کار این جشنواره اظهار کرد: پیش از این جشنواره شعر جنوب با حضور شاعران شهرستانهای جنوبی استان خوزستان برگزار می شد اما امسال برای نخستین بار این جشنواره به صورت استانی برگزار می شود.
وی تصریح کرد: فراخوان این جشنواره سال گذشته منتشر شد که حدود یک هزار اثر از نزدیک به ۲۰۰ شاعر خوزستانی به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

الهی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش برگزار می شود، عنوان کرد: شاعران خوزستانی در دو بخش آزاد و موضوعی آثار خود را در دو بخش شعر کلاسیک و شعر نو شامل نیمایی و سپید به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

وی بیان کرد: بخش موضوعی این جشنواره شامل موضوعات «مقاومت و پایداری»، «تبیین شخصیت امام خمینی (ره)» و «ولادت امام علی (ع)» است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر اضافه کرد: این جشنواره همه ساله بهمن ماه برگزار می شد اما در سال جاری به دلیل تقارن با جشنواره کشوری عکس فجر به خردادماه منتقل شد.

الهی در ادامه گفت: آثار رسیده به جشنواره توسط «هرمز علی پور»، «علیرضا شکرریز» و «سعید محمدحسنی» در بخش آزاد و لاسیک «حبیب پیام»، «داوود رضا کاظمی» و «عبدی مکوندی» داوری شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر عنوان کرد: یکی از برنامه های روز برگزاری جشنواره تشکیل کارگاه نقد و بررسی و همچنین تجلیل از پیشکسوتان شعر و ادبیات خواهد بود.

الهی ادامه داد: سرایش شعر طنز، نواختن موسیقی و اجرای نمایش با موضوعیت شعرخوانی نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را بسط و ارتقای جایگاه فرهنگ و ادبیات عنوان کرد و افزود: ایجاد بستر مناسب برای خلق آثار ارزشمند و بدیع ادبی، گردهمایی شعرا و ایجاد تعامل میان آنها و تبادل اندیشه‌ها و در واقع کیفیت بخشی در عرصه فرهنگ و ادبیات و تعمیق و غنی سازی شعر و شاعری از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است.

الهی تصریح کرد: شعر در میان همه فرهنگها به ویژه فرهنگ غنی اسلام و به ویژه در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) اهمیت خاصی دارد و بعضا به دستور پیامبر اکرم (ص) برای شعرا منبر نصب می شد و شاعران در محضر آن حضرت شعر می سرودند.

وی بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به تبعیت از سیره پیامبر (ص) شعر جایگاه ویژه ای دارد به طوری که بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی و همچنین رهبر فرزانه انقلاب خود شاعر هستند و به جایگاه این هنر اهمیت ویژه ای داده اند.

مراسم اختتامیه و معرفی آثار برتر نیز عصر امروز با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و جمعی از مسئولان محلی در تالار شهید آوینی شهرستان بندر ماهشهر برگزار می شود.