شش برنامه محتوایی به صورت استانی با همراهی اعضای ستاد هفته کتاب امسال انجام خواهد شد

خورنا/ منصور کوهی رستمی صبح امروز در نخستین جلسه ستاد هفته کتاب استان اظهار کرد: کشور ایران دارای پشتوانه غنی فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و همانطور که می‌دانید کتاب و کتابخانه از دوران باستان گرفته تا دوران ایران اسلامی و هم در عصر کنونی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و به ویژه در دوران اسلام به اوج خود رسیده است.

وی افزود: در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده‌، چرا که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌کند و در همین فرهنگ مقدس است که خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌کند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یک کتاب قرار داده‌ است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: این نشانه‌های روشن و همچنین پیشینه فرهنگی ما یعنی تعدد کتاب‌ها و کتابخانه‌ها در عصر شکوفایی تمدن اسلامی و آثار مکتوب نام‌آوران و دانشمندان مسلمان ایرانی همه ناظر بر اهمیت کتاب و کتابخوانی است و این حقیقت را بر ما آشکار می‌کند که آیین اسلام پرچمدار کتاب و کتاب‌خوانی در زمین است.

کوهی رستمی اضافه کرد: کلمه کتاب و نام کتاب هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است اما با وجود این پیشینه فرهنگی و تأکیدات تعالیم آسمانی و توصیه‌های پیامبر و امامان در حال حاضر جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایران در شان ملتی با این پیشینه فرهنگی نیست، به گونه‌ای که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حال حاضر بحث کتاب و کتابخوانی است و معظم له در بسیاری از سخنرانی‌های خود به اهمیت مطالعه و کتابخوانی تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا رئیس جمهوری نیز در آغاز سال تحصیلی در سخنرانی خود پیشنهاد اضافه شدن زنگ انشاء، زنگ کتابخوانی و زنگ گفت‌وگو را برای مدارس ارائه دادند که این نشان از اهمیت بحث مطالعه و کتابخوانی در نزد ایشان است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان است.

کوهی رستمی بیان کرد: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مسئله، دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.

وی به بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: این هفته از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه جاری آغاز و تا ۳۰ آبان ادامه دارد و برنامه‌های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است که متعاقبا اعلام می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در پایان ادامه داد: اما شش برنامه محتوایی به صورت استانی با همراهی اعضای ستاد هفته کتاب در نظر گرفته شده که امسال انجام خواهد شد و شامل: طرح مسابقه بزرگ کتابخوانی استانی، اجرای طرح زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس استان به صورت متمرکز و همزمان در نخستین روز هفته کتاب، همکاری و مشارکت صدا و سیمای استان به‌منظور اطلاع‌رسانی و ایجاد گفتمان کتاب و کتابخوانی در استان، اجرای طرح اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان در روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه جاری در محل مصلاهای نماز جمعه استان، پیاده روی با موضوع کتاب و کتابخوانی در مرکز استان با مشارکت سازمان ورزش و جوانان، آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکت‌ها و سازمان‌ها و تبلیغات محیطی در فضای شهر توسط شهرداری و فضای دانشگاه‌ها، اداره‌ها و شرکت‌ها است.

منبع/ فارس