کارون نماد یگانگی

خورنا دکتر بهنام کرمی عضوء کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون/  نمی دانم یادتان هست، برای اولین بار در کتاب جغرافیا از کارون چه یاد گرفتیم؟ بزرگترین رودخانه ایران که از زاگرس سرچشمه می گیرد و در دل خلیج فارس به آرامش می رسد. اصلا بحثی از طول و عرضش، حتی نام استان ها هم مطرح نبود چرا که کارون نماد یگانگی بود.

کارون امروز ما حکایت تلخی دارد. شده عرصه تاخت و تاز آدم های امروز بین و فردا خراب کن. روزگار کارونی که از چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و جلگه خوزستان طی طریق می کند از سرچشمه خراب است، بیمار است. بیمار بی تدبیری، کج اندیشی و منفعت طلبی های کوتاه و گذار،  ربطی به این استان و آن استان ندارد. همه در بیماریش سهیم هستند.

دیگر رمقی از کارون نمانده تا چه رسد بخواهیم با صدای ترنم انگیزش آرامش روح و روان یابیم. دیگر از مهمان نوازی مردمان سخت کوش زاگرس نشین که شهره آفاق بودند، برای کارون خبری نیست. با کارون و حوضه آبریزش نامهربانی بسیار می شود تا برسد به خوزستان که از بد واقعه گرفتار رتبه اول آلودگی در جهان شده است.

کارون نماد یگانگی و ترنم زندگی در طول ۹۵۰ کیلومتر در داخل کشوری است که مردمانش فراموش کردند که نباید آب را آلوده کرد. نباید برای منفعت طلبی جریان طبیعی زندگی را چه در بالادست باشند و چه در پایین دست تغییر داد. چه کشاورز باشند، چه صنعت گر ، چه سیاست مدار و … باید حرمت کارون را پاس دارند و از دیوار حاشا همیشه خودشان را بالا نکشند و بدانیم زخم بی تدبیری ما بر کارون مانا خواهد بود .

دست طمع را از این نماد روح زندگی، که امروز بیمارش کردیم کوتاه کنیم. و یقین بدانیم که روندفعلی فاجعه دریاچه ارومیه را برای کارون در پی خواهد داشت.

صنعت گر محترم، کشاورز سخت کوش، فعالین حوزه های مختلف عرصه های اقتصادی که دغدغه سود و منفعت خود را دارید، بدانید و آگاه باشید با بودن کارون توان بودن دارید . پس همت تان را با اقدام درست و اصولی تصفیه پساب های آلوده خود نثار کارون کنید تا اجازه نفس کشیدن به نماد زندگی مان، کارون دهیم. به آن امید.

امید است در “کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” (۶لغایت ۸ اسفند ماه ۱۳۹۳، اهواز)  به راهکارهایی موثر در این زمینه پرداخته شود.

کنفرانس ملی رودخانه کارون به عنوان نخستین کنفرانس ملی علمی رودخانه کارون تحت عنوان “کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” از ۶ لغایت ۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ در اهواز از طریق فراخوان مقاله (به آدرس اینترنتی www.karoon1393.ir  با کمیته علمی متشکل از ۱۲۹ نفر با حداقل مدرک تحصیلی دکتری در حیطه های تخصصی مختلف) و با حضور و سخنرانی علمی مسئولین وزارتخانه ها و مدیران کل ادارات و سازمان ها و نمایندگان دانشگاه های استان های خوزستان  و چهارمحال و بختیاری و در بخش تبادل اطلاعات آب در سطح کشور، مدیران کل دیگر استان ها برگزار می گردد.