فرمانده هنگ مرزی خرمشهر

نیروهای مرزبانی در مرز تجاری شلمچه حامی امنیت است / ارائه آموزش‌های ویژه درباره نحوه صحیح برخورد با کاروان های راهیان نور

خورنا  :  صفی‌الله بیراوند امروز در خرمشهر به شرح وظایف هنگ مرزی پرداخت و اظهار داشت: هنگ مرزی و مرزبانی همان‌گونه که از نامش مشخص است، در نقاط مرزی جمهوری اسلامی ایران پراکنده و به صورت شبانه‌روزی از کیان جمهوری اسلامی حفاظت می‌کند.

وی ادامه داد: صیانت از حقوق مرزنشینان دیگر وظیفه مهم هنگ مرزی است، چرا که مرزنشینان غیور در نوار مرزی با همت و تلاش شبانه‌روزی نیروهای مرزبانی با امنیت کامل به فعالیت کشاورزی و دامپروری خود ادامه می‌دهند و نیرو‌های مرزبانی نیز با تعامل با آن‌ها به رفع مشکلاتشان می‌پردازد.

*زائران و کاروان‌های راهیان نور

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر با تاکید بر این نکته که در جای هیچ خلع مرزی وجود ندارد، افزود: همه ساله خیل عظیمی از مردم در زمانی کمتر از از یک ماه از سراسر کشور راهی شلمچه شده و در این روز‌ها نقش هنگ مرزی به عنوان نماینده پلیس در کنترل آخرین ترددهای زوار کاملا مشهود است.

بیراوند از ارائه آموزش‌های ویژه درباره نحوه صحیح برخورد با زائران به مرزبانان مستقر در شلمچه خبر داد و گفت: آموزش‌های ویژه‌ای در خصوص برخورد با زائران به نیروهای مستقر در مرز داده می‌شود و نیرو‌ها با وجود حجم و فشار بالای کاری با روحیه‌ای خوب و با اقتدار به صورت مداوم امنیت زائران را تامین و از ورود و خروج غیرمجاز جلوگیری می‌کنند.

وی به موضوع ورود کاروان‌های راهیان نور به نقاط مرزی همچون خرمشهر پرداخت و عنوان کرد: حرکت کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی از ۱۵ مهرماه جاری آغاز شده و در محل یادمان شلمچه و سایر نقاط مرزی حضوری پرشور دارند.

وی از ارائه آموزه‌هایی به کاروان‌های راهیان نور در مدت حضور در نقاط مرزی خبر داد و بیان کرد: هنگ مرزی علاوه بر تامین امنیت این کاروان‌ها به توزیع بروشورهای و بیان نکات آموزشی با توجه به آلوده بودن این نواحی می‌پردازد.

*آموزش به دانش‌آموزان

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر، دانش‌آموزان را عنصری مهم و تاثیرگذار در جامعه خواند و عنوان کرد: هنگ مرزی خرمشهر به منظور آشناسازی دانش‌آموزان با مرز و وظایف مهم مرزبانان برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته که از این میان می‌توان به برگزاری جشن مهر دانش آموزی، حضور در مدارس و برپایی نمایشگاه‌های مختلف با محوریت موضوع نوار مرزی اشاره داشت.

بیراوند همچنین از تدارک بازدیدی برای دانش‌آموزان از نقاط مرزی خبر داد و گفت: به مناسبت هفته نیروی انتظامی، بازدید دانش‌آموزان دختر و پسر در تمام مقاطع از نقاط مرزی تدارک دیده شده که در آن محل از قوانین و شرایط خاص حاکم بر مرز‌ها نیز برای آن‌ها توضیحاتی داده می‌شود.

وی هدف از این اقدام را افزایش اطلاعات مردم و بالا رفتن سطح شناخت و فرهنگ جامعه در این عنوان کرد.

*نیروهای مرزبانی در مرز تجاری شلمچه حامی امنیت است

فرمانده هنگ مرزی خرمشهر، فعالیت نیروهای زیر مجموعه خویش در شلمچه را برشمرد و خاطرنشان کرد: در مرز تجاری شلمچه وظیفه مرزبانی تسهیل روند تجارات و مبادله کالا است و مرز‌ها به صورت شبانه‌روزی برای انجام کارهای تجاری باز است، اما به علت برخی قوانین و مقررات و عدم وجود مدیریت واحد ممکن است پروسه تبادل کالا با تاخیر مواجه شود و هنگ مرزی در این امر هیچ‌گونه نقشی نداشته است.

بیراوند در پایان به موضوع عقب کشیدن پاسگاه هنگ مرزی نسبت به بارانداز در شلمچه پرداخت و عنوان کرد: نیروهای مرزبانی همیشه باید جلو‌تر بوده و امنیت محل را حفظ کنند و جابه‌جایی پاسگاه باید سیکل قانونی خود را طی کرده و با هماهنگی تمام مقامات صورت گیرد.

منبع / فارس