سعيد دشتي زاده سرپرست بهره برداري آب و فاضلاب اهواز

آب همچنان دغدغه مردم کارون

خورنا   منطقه کوت عبدالله و برخی مناطق اطراف آن که با هزار وعده مسئولان تبدیل به شهرستان شد، اکنون وضعی نامناسب را تجربه می کنند و آینده ای مبهم در انتظار ساکنان شهرستان کارون است.

 شهرستان کارون یکی از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است. مرکز این شهرستان کوت عبدالله است. این شهرستان با انتزاع از بخش مرکزی شهرستان اهواز در ۱۲ بهمن ماه سال ۹۱ توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد.

شهرستان کارون دارای جمعیت ۱۸۰ هزار نفری و شامل ۲۰ شهرک و روستای متصل و منفصل از هم است. روستای کوت عبدالله به عنوان یکی از شاهرگ های ورودی کلانشهر اهواز قلمداد شده و امروزه مرکز این شهرستان است.

شهرستان شدن یک شبه

در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ ودر جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به استان خوزستان برای افتتاح چند طرح عمرانی و کشاورزی، مسئولان ارشد استان موضوع را با وی مطرح کردن و خواستار شهرستان شدن یکی از مناطق اهواز شدند. منطقه ای که قرارشد به شهرستان تبدیل شود کوت عبدالله نام دارد که اصولا به غیر از جاده های ارتباطی، فاصله ای بین خانه های این منطقه و سایر مناطق اهواز نیست. به خصوص اینکه مردم کوت عبدالله تمام خدمات و خرید محصولات خود را از مرکز شهرستان اهواز دریافت می کنند.

درخواست مسئولان ارشد استان از رئیس جمهور کمتر از ۲۴ ساعت بعد جواب داد و هیئت دولت در نشست خود، شهرستان شدن یک منطقه در اهواز را تصویب کرد و نام کارون را بر آن نهاد تا یکی از تصمیمات تاریخی خود را در این خصوص رقم بزند.

ولی نگرانی اغلب مردم از این بابت که این طرح به هیچ وجه کارشناسی نشده و معلوم نیست کسانی که قصد دارند یک منطقه را در اهواز به شهرستان تبدیل کنند چرا از تبدیل کردن شهر بندرامام خمینی با آن همه صنایع، جدا بودن از شهرستان ماهشهر و اعتراض گسترده مردمی در این خصوص عاجز مانده اند ولی می توانند یک روزه، منطقه ای چسبیده به اهواز را به شهرستان تبدیل کنند.

به نظر می رسد تقسمیات جدید صورت گرفته لطفی در حق مردم کوت عبدالله نیست زیرا قاعده تقسیمات کشوری این است که یک دهستان به بخش، بخش به شهر و شهر به شهرستان تبدیل شود ولی اکنون وضع به گونه ای برای مردم کوت عبدالله رقم خورده است که آنها از یک کلانشهر و فراتر از آن مرکز استان به یک شهرستان جدید با کوله باری از مشکلات تبعید شده اند.

هنوز هم بعد از گذشت چند سال هیچ اتفاق خاصی در این منطقه که به شهرستان شدن و حتی برخی از مسئولان ادعا کرده اند اعتبارات آن ۱۰ برابر شده است نیفتاده است و برعکس به خصوص در بخش خدمات شهری مردم نسبت به آن موقع که شهرداری اهواز به آنها خدمات دهی می کرد وضعی به مراتب بدتر پیدا کرده اند. این وضع را به خصوص در پارک های کوچک بازی می توان دید که در این مدت هیچ توجهی به آنها نشده است.

آب دغدغه ای همیشگی

چند وقتی است که کیفیت آب آشامیدنی مردم کوت عبداله را نگران کرده و برخی از اهالی آن به دلیل عدم توانایی مالی مجبور به استفاده از آب بی کیفیت که بعضا دارای بوی بد و گل آلود است، هستند.

مردم وقتی لوله آب را باز می کنند با آبی متعفن با بوی فاضلاب مواجه می شوند که که قابل مصرف نیست. دیدن خانواده هایی که بشکه های ۲۰ لیتری آب را در شهر جابجا می کنند تا بتوانند آب آشامیدنی و خوردنی خانواده خود را تامین کنند واقعا تاسف بار است و بدتر اینکه با گذشت این همه سال مسئولان نتوانسته اند فکری برای حل این مشکل بکنند.

سید شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس می گوید: در رابطه با آب کوت عبداله با مسئولان مربوطه از تصفیه خانه بازدید داشتیم و به ۴۰ خانه هم ورود پیدا کردیم. متاسفانه باید این را اذعان کنم که بحث آب در کوت عبداله به فاجعه تبدیل می شود.

وی می افزاید: در بازدیدی که از این منطقه داشتیم بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد از منازل آب نداشتند. در حقیقت به صورت عادی خروجی لوله ها ضعیف بود و یا اینکه اصلا آب نداشت. همچنین متاسفانه منازلی که در ابتدای خط لوله اصلی بودند آب خروجی شان بوی بدی داشت.

استفاده از آب چاه در کوت عبدالله

حسینی تصریح می کند: فاجعه زمانی بیشتر نمایان شد که وارد خانه ای شدیم و مشاهده کردیم اهالی آن از آب چاه استفاده می کنند آن هم چاهی که پر از سیمان و دارای بوی بدی بود. بعد از بررسی های انجام شده مشخص شد که آب جوی های روباز به درون این چاه کشیده می شود. وقتی علت را از اهل خانه پرسیدم در جواب گفتند آب از لوله خروجی ندارد و ما مجبور به این کار هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: وضعیت آب در برخی از مناطق کوت عبداله اینگونه است و شرایط مناطقی که نام شهرستان را یدک می کشند اصلا خوب نیست. وقتی منطقه کوت عبدالله می خواست شهرستان شود خیلی ها قولهای عجیب و غربیب دادند و آینده بسیار روشن را برای کوت عبدالله در بحث خدمات پیش بینی می کردند و به مردم می گفتند اگر شهرستان شود لذت خدمات را بعد از شهرستان شدن می چشند.

وعده اعتبارات کلان به کوت عبدالله محقق نشد

وی عنوان می کند: خیلی از افراد وعده اعتبارات بسیار سنگینی را برای این شهرستان دادند اما اکنون بعضی از این افراد نیستند که بتوانند کاری برای کارون انجام دهند و آنها که هستند نیز خودشان را کنار کشیده و انگار نه انگار این افراد بودند که قول خدمات رسانی به کوت عبدالله را داده بودند.

حسینی بیان می کند: من به عنوان نماینده مردم سئوال می کنم خدماتی که بعد از شهرستان شدن به مردم کوت عبدالله دادند چیست؟ متاسفانه در جواب این سئوال باید گفت که وضعیت آب بدتر از گذشته، ادارات مستقر نشده اند، وضعیت خدمات رسانی در بخش عمرانی کمتر از گذشته و همچنین شهرداری کوت عبدالله درآمدهایش کمتر از هزینه های جاری اش است. از این گونه مشکلات در کوت عبدالله بسیار می شود نام برد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: معمولا سئوال مردم از ما این است که از زمانی که شهرستان شدیم برای ما چه کردید؟ یک اعتبار جدی (مبلغ هنگفت) برای آب این شهرستان نیاز است. البته با توجه به اعتباراتی که برای استان خوزستان منظور کردند درصد قابل توجهی را به کوت عبدالله اختصاص دادیم ولی این کفاف مشکلات موجود را نخواهد داد.

وی تاکید می کند: در بحث اشتغال برای کوت عبدالله به دنبال ایجاد شهرک صنعتی و بازارچه میوه و تره بار و پیگیر افزایش سهم این شهرستان از ارزش افزوده هستیم. ایجاد شهرک صنعتی و بازارچه میوه و تره بار در شرایط عادی هم اجرایی بوده و ما از گذشته برای این مسائل پیگیر بودیم.

تعلق عوارض فولاد به کارون

حسینی عنوان می کند: بحث اصلی این است که همت و انگیزه تغییر در شرایط موجود را برای کوت عبدالله شاهد نیستیم. دو پیشنهاد اجرایی دارم اول اینکه یک سوم ارزش افزوده صنایع فولاد به شهرستان کارون تعلق بگیرد و دوم اینکه مثل شهر ری و شمیرانات که فرمانداری های مستقل دارند ولی خدمات شهری شان (شورای شهر و شهرداری) با تهران است، شهرستان کارون نیز در قسمت خدمات شهری تا ایجاد یک فضای مناسب شهری از شهرداری و شورای شهر اهواز خدمات بگیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان می گوید: اگر دو پیشنهاد مذکور اتفاق بیفتد کارون هم شهرستان خواهد ماند و هم سرعت خدمات رسانی و عمرانی آن چشمگیر خواهد بود در غیر اینصورت با این اعتبارات قطره چکانی باید چندین سال منتظر آبادانی کوت عبدالله باشیم.

انشعاب غیر مجاز و شبکه فرسوده آب

غلام علیدادی فرماندار شهرستان کارون در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند:‌ آب شهر کارون از سه نقطه تامین می شود که یکی از آنها تصفیه خانه آب کوت عبداله با حجم ۳۷ هزار متر مکعب، نقطه دیگر حدود یک هزار متر مکعب و مقداری نیز از آب شهرستان اهواز می گیریم در مجموع حدود ۷۰ هزار متر مکعب در روز آب مصرف می کنیم.

وی یادآور می شود:‌ به علت انشعابات غیر مجاز و اینکه تمام شبکه های شهر فرسوده شده و لوله های با عمر بیش از ۳۰ سال در حال استفاده است همیشه در ارتباط با آب مشکل داریم.

وضع آب آشامیدنی در برخی مناطق کوت عبدالله

فرماندار شهرستان کارون می افزاید: اگر بخواهیم مشکلات مربوط به آب این شهرستان را به صورت اساسی حل کنیم اول باید به سراغ انشعابات غیر مجاز برویم که مسئولان آب و فاضلاب در حال انجام این کار هستند.

علیدادی بیان می کند: مقرر شده تا آب و فاضلاب کار خوبی را برای افزایش آب شهرستان کارون و تصفیه خانه انجام دهد آن هم این است که با افزوده شدن یک خط ۶۰۰ میلی متری روزانه ۱۰ هزار متر مکعب به آب مصرفی این شهرستان افزوده می شود که امیدوارم با این افزایش دیگر مشکل افت فشار را نداشته باشیم.

وی در پایان در ارتباط با گل آلود بودن آب این شهرستان گفت: گل آلود بودن آب به شکستگی های لوله های فرسوده و انشعابات غیر مجاز مربوط است و برای رفع آن خود مردم هم باید در این زمینه همکاری و حمایت کنند.

تولید آب با پارامترهای بهداشتی

سعید دشتی زاده سرپرست بهره برداری آب و فاضلاب اهواز نیز  اظهار می کند: تولید آب در تصفیه خانه شهرستان کارون با تمام پارمترهای استاندارد بهداشتی انجام می شود. البته این امکان وجود دارد که در بعضی نقاط به دلیل همجوار بودن با شبکه فاضلاب به صورت مقطعی شکستگی ایجاد شود.

وی بیان می کند: به صورت کلی تولید آب در این شهرستان تمام پارمترهای بهداشتی را دارد. در خصوص فشار ضعیف آب نیز تعمیراتی ایجاد کردیم و یک خط تقریبا ۵۰۰ کیلومتری آب خام به ظرفیت تصفیه خانه افزوده شد که تقریبا مشکلات کم فشاری آب هم برطرف می شود.

سرپرست بهره برداری آب و فاضلاب اهواز در پایان گفت: آمادگی این را داریم که آب مناطق این شهرستان را پایش کنیم. امکان دارد که در بعضی از خیابان هایی که به شبکه آب و فاضلاب نزدیک هستند یه شکستگی ایجاد شده باشد که این شکستگی کوچک در کنار انشعاب غیر مجاز ممکن است آب خیابان را آلوده کند ولی از مبدا و تصفیه خانه هیچ آلودگی وجود ندارد.