فرماندار هندیجان: فرهنگ عمومی مطلوب، پاسدار مرزهاست

خورنا: فرماندار هندیجان گفت: رواج فرهنگ عمومی مناسب و مطلوب پاسدار و نگهبان مرزهای مادی و معنوی سرزمین است.

بهروز فرج‌الهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در هندیجان به‌مناسبت ۱۴ آبان و سالروز با اهمیت فرهنگ عمومی اظهار داشت: فرهنگ عمومی عبارت از مجموعه منسجم و نظام یافته‌ای از اهداف، ارزش‌ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردم متعلق به یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت است.
وی افزود: فرهنگ عمومی، شامل همه فعالیت‌های مبنی بر اندیشه و عادت است که در راستای برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می‌دهد.
فرماندار هندیجان تصریح کرد: همه انسان‌هایی که از گذشته‌های دور تاکنون در اقصی نقاط دنیا زندگی کرده‌ فرهنگ داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ یک پدیده عام است و هیچ گروه یا فردی در جامعه انسانی نمی‌توان یافت که فرهنگ نداشته باشد، بیان کرد: از آنجایی که اقوام و جوامع مختلف به نحوه یکسانی در برآوردن نیازهای خود و برخوردشان برای حل نیازها یکسان نبوده، طبیعتاً فرهنگ خاص خود را ساخته و پرداخته‌اند.
فرج‌الهی اضافه کرد: در یک جامعه بزرگ، قوم یا ملت، بسیاری از ارزش‌ها، باورها، هنجارها، معیارها و الگوهای رفتاری هستند که گذشته از تکثر فرهنگی قومیت‌های مختلف جامعه، جنبه عام داشته، همگان آن را پذیرفته‌اند و در یک کل اجتماعی از آن پیروی می‌کنند.
وی با بیان اینکه همین جنبه‌های عام در یک جامعه بزرگ یا ملت را به عنوان «فرهنگ عمومی» آن جامعه می‌توان مورد مطالعه و بررسی قرار داد، افزود: شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می‌شود و اهداف و کیفیت و مسیر حرکت به سوی تعالی با زوال و عقب افتادگی آن در تأثیر مستقیم فرهنگ عمومی است.
فرماندار هندیجان عنوان کرد: اهمیت شناخت و بررسی فرهنگ عمومی برای ارتقا و تحول آن در مسیر رشد و توسعه جامعه به وضوح دیده می‌شود.
وی در ادامه به نقش تأثیرگذار شورای فرهنگ عمومی در رواج فرهنگ مناسب و مطلوب در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: تشکیل شوراهای علمی مشورتی با حضور نخبگان فرهنگی، تشکیل کمیته سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برنامه‌های ویژه ماه محرم، همچنین اختصاص فضای تبلیغاتی شهری، محیط‌های ورزشی و فعالیت‌های فرهنگی هنری به‌منظور برنامه پیشگیری از اعتیاد و … از جمله اقدامات و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی در شهرستان است.
فرج‌الهی با بیان اینکه رواج فرهنگ عمومی مطلوب و مناسب مطلوب پاسدار و حامی مرزهای سرزمین است، گفت: گسترش و نهادینه ساختن فضایل اخلاقی و بهره بردن از ایده‌ها و نظرات شخصیت‌های فرهنگی عضو شورا برای حل معضلات جامعه از مهمترین هدف‌های برگزاری جلسات این شورا است.