تحلیلی بر حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در شمال شرق خوزستان/ محمد قنبری

خورنا _ محمد قنری: شمال شرق استان خوزستان به واسطه شرایط خاص یکی از مناطق با پتاسیل های فراوان از حیث منابع زیرزمینی و زمینی می باشد.

به گزارش خورنا به نقل از هفتکل ندا؛ وجود منابع عظیم نفت و گاز ،ذخایر معدنی سیمان ،گچ و سنگ در شهرهای هفتکل و مسجدسلیمان ، وجود رودخانه های پر آب و دائمی مانند کارون والله که از شهرهای ایذه ، اندیکا،لالی ،باغملک و صیدون می گذرد ، وجود زمینهای حاصلخیز در دشت های ایذه ، قلعه تل ،رغیوه ،میداود ولالی و از همه مهمتر وجود آثار باستانی از دوره های کهن ، طبیعت بکر و کوههای سر به فلک کشیده همه و همه نشانگر استراتژیک بودن این منطقه از خوزستان است.

ولی به دلیل گستردگی مساحت جغرافیای ، پراکندگی جمعیت شهری و روستایی و عدم توجه اصولی ، شمال شرق خوزستان تاکنون نتوانسته در جهت رشد و توسعه گامهای بلندی بردارد، که این کمبودها بخصوص در زمینه :

۱-    نبود راههای مواصلاتی ایمن و استاندارد بخصوص مسیر اهواز- هفتکل – ایذه  و اهواز – مسجدسلیمان

۲-    نـــبود امکانات بهداشتی و درمانی بخصوص کمبود پزشک متخصص

۳-     عدم سرمایه گذاری بهینه و اصولی در بخش های مختلف کشاورزی در مناطقی مانند لالی ، ایذه ، باغملک  رغیوه و قلعه تل

۴-    تاخیر در اجرایی پروژه های عظیم مانند راه آهن خوزستان به اصفهان که از شهرهای هفتکل ، باغملک وایذه می گذرد

۵-    عدم سرمایه گذاری وزارت نفت در ایجاد صنایع تبدیلی نفت و گاز در هفتکل و نفت سفید و تاخیر در راه اندازی پتروشیمی مسجدسلیمان

۶-    نگاه رادیکالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عدم  برنامه مدون در جهت جذب سرمایه گذار در بخش های گردشگری و توریسم ، همه نشانگر عدم رشد و پویای شهرهای شمال شرق خوزستان است.

محمد قنبری – سردبیر هفتکل ندا – ندای هفتکلولی سوال اینجاست چرا منطقه شمال شرق خوزستان با توجه به قابلیت های فراوان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و جغرافیای نسبت به دیگر مناطق خوزستان پیشرفت کمتری داشته ،چرا رویکرد نسبتا محدودی به شهرهای شمال شرق خوزستان شده ، چرا استعداد های این مناطق به صورت کارشناسی بررسی نشده ،دلیل اینکه مدیریت کلان استان و بعضا پایتخت تاکنون نتوانسته گام های ارزنده ای در جهت آبادانی هر چه بیشتر این نقاط بردارد چیست.

شاید چندین پارامتر اساسی دلیل بوجود آمدن این ضعف ها باشد؛ ولی در این تحلیل می خواهیم به صورت خلاصه در مورد حوزه انتخابیه (نمایندگان مجلس شورای اسلامی) پهناور بودن محدودی جغرافیای و همچنین پراکندگی جمعیت در شمال شرق خوزستان اشاره کنیم.

به عنوان مثال در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان ، هفتکل ،لالی و اندیکا چه توسط نمایندگان دوره های قبل و چه هم اکنون که توسط دکتر اسماعیل جلیلی سکان هدایت آن را در دست دارد ، تلاش های در جهت رفع کمبودها  و مشکلات چهار شهرستان صورت گرفته ولی بسیاری از این مشکلات و نبود امکانات همچنان به قوت خود باقی است.

شاید یکی از دلایل اصلی پهناور بودن مساحت جغراقیای و پراکندگی جمعیت در چهار شهرستان مسجدسلیمان ،لالی ،هفتکل و اندیکا باشد.

بر اساس آمار به دست آمده مساحت شهرستان مسجدسلیمان حدود ۱۴۳۶ کیلومتر مربع با جمعیتی بالغ بر ۱۱۳/۲۵۷ هزار نفر ، شهرستان اندیکا با مساحت ۲۳۶۹ کیلومتر مربع با جمعیتی بالغ بر ۵۰/۷۹۷ هزار نفر ، شهرستان لالی با مساحت ۱۴۰۰ کیلومتر مربع با جمعیتی بالغ بر ۳۷/۳۸۱ هزار نفر و شهرستان هفتکل با مساحت ۱۴۳۶ کیلومتر مربع  با جمعیتی بالغ بر ۲۳/۳۹۱ هزار نفر می باشد.

که این پهناوری مساحت جغرافیای که به صورت افقی این چهار شهرستان در کنار هم قرار دارند ، همچنین پراکندگی جمعیت باعث شده شهرهای مسجدسلیمان ،لالی ، هفتکل و اندیکا که حوزه انتخابیه آن توسط یک نماینده در مجلس شورای اسلامی اداره می شود تا کنون نتوانسته گام های بلندی در جهت محرومیت زدایی  در دوره های متوالی بردارد.

به عنوان نمونه در حوزه ایمن سازی و استاندارد کردن  راههای مواصلاتی این چهار شهرستان تلاش های در حال انجام هست ولی به خاطر اینکه نماینده مجلس این حوزه انتخابیه باید چهار بودجه جداگانه برای حوزه انتخابیه خود از وزارت راه و شهرسازی جذب کند ، ناچارا با کمبود های در جهت جذب بودجه مواجه می شود که این خود گویای این واقعیت است ، که باید حجم حوزه انتخابیه مسجدسلیمان ، اندیکا ، هفتکل و لالی  کوچکتر شود به معنای ساده حوزه انتخابیه این چهار شهرستان باید تفکیک شود

در مثال دیگر حوزه انتخابیه ایذه و باغملک که به عنوان  دو شهرستان  دیگر شمال شرق خوزستان محسوب می شوند ، که هر کدام شهرها و بخش های متعددی در حوزه استحفاظی خود دارند ، باز مشکلی به مانند حوزه انتخابیه مسجدسلیمان ، لالی ، هفتکل و اندیکا دارند.

چرا که شهرستان ایذه با مساحت ۳۷۸۹ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۰۳/۶۲۱ هزار نفر و شهرستان باغملک با مساحت ۲۲۵۹ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰۷/۴۵۰ هزار نفر جمعیت، توسط دکتر حجت الله درویش پور اداره می شود ، ولی پهناوری و کوهستانی بودن محدود جغرافیای ، پر اکندگی جمعیت و وجود شهرها و بخش های متعدد در این حوزه انتخابیه که شامل شهرهای ایذه ، باغملک ، قلعه تل ، دهدز ، صیدون ، میداود ، و سوسن  می باشد باعث شده یک نماینده توان رسیدگی با این حجم کاری  در  این حوزه انتخابیه را نداشته باشد ، به عبارتی حوزه انتخابیه  ایذه و باغملک در صورت امکان  نیز باید تفکیک شود.

با  وجود اینکه تلاش های در حال انجام است که یک حوزه انتخابیه جدید و مستقل به نام حوزه انتخابیه هفتکل و باغملک تشکیل شود تا حداقل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شمال شرق خوزستان به سه نفر برسند.

همچنین به گفتی مهندس خبیر معاون سیاسی استانداری خوزستان، در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد  شاهد تشکیل حوزه انتخابیه  مستقل باغملک و هفتکل باشیم ، شاید یکی از دلیل اصلی که احتمال دارد این طرح  اجرایی شود  کم کردن حجم کاری این دو حوزه انتخابیه باشد.

ولی نیاز است کرسی های آزاد هم اندیشی با عنوان حوزه انتخابیه جدید در شمال شرق خوزستان در تمام شهرهای مذکور بر پا شود ، تا بهتر و اصولی تر بتوانیم با مشارکت و مشورت و همچنین هماهنگی ، همدلی و همراهی تمامی مسئولین کشوری و استانی برای رهایی غبار محرومیت در شهرهای شمال شرق خوزستان به یک راه کار اصولی برسیم.