وقتی آرزو بر جوانان آبادانی عیب است

خورنا: بلاتکلیفی استخدام در پالایشگاه آبادان، کارکردن در این شرکت را به آرزویی برای جوانان آبادان و خرمشهر تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، چند وقت قبل بود که خبری که در واقع باید آن را بمب اشتغال‌زایی نام برد فضای آبادان و خرمشهر را در برگرفت و آن خبر نیز به‌کارگیری بیش از ۴ هزار نفر در پالایشگاه آبادان بود.

از همان اوان پخش این خبر تکاپوی بسیاری از جوانان شهرهای آبادان و خرمشهر برای قرار گرفتن در جمع این چهار هزار نیرویی که قرار بود وارد پالایشگاه آبادان شوند آغاز شد.

تکاپویی که تنها به جوانان آبادانی و خرمشهر محدود نشد و وسوسه استخدام در پالایشگاه آبادان بسیاری را از شهرها و استان‌های حتی دوردست نیز به آبادان کشاند.

در همان زمان مسئولان پالایشگاه آبادان نیز با وجود در خواست بسیاری از مردم و مسئولان پاسخ چندان شفافی را به این موضوع نمی‌دادند و حتی تلویحاً این خبر را تایید می‌کردند.

این مسئله موجب شد تا امیدها برای صحت داشتن این خبر و به‌کارگیری چهار هزار نفر که می‌توانست مشکل اشتغال‌زایی در آبادان و خرمشهر تا حدود زیادی رفع کند افزایش یابد.

در ابتدا از متقاضیان خواسته شد که برای ثبت‌نام به اداره کار منطقه آزاد رفته و پس از ثبت‌نام از آن طریق به پالایشگاه آبادان معرفی می‌شوند.

سپس رویه تغییر و این بار اعلام شد ثبت‌نام در پالایشگاه انجام و صندوقی در قسمتی از بخش ادارای پالایشگاه آبادان قرار داده شده که متقاضیان کار مدارک خود را به آن صندوق بیاندازند.

این کار موجب هجوم جوانانی شد که در پی یافتن آرزوهای خود برای استخدام در پالایشگاه بودند و برای چند روزی محوطه اطراف پالایشگاه آبادان پر از جویندگان کار شد.

تغییر نظر پالایشگاهی‌ها به اینجا ختم نشد و این بار از متقاضیان خواسته شد تا برای به‌کارگیری نامه‌ای را از نمایندگان ملت و اعضای شورای شهر بیاورند.

*واکنش رئیس شورای شهر آبادان

این دستورالعمل ترافیک جویندگان کار در پالایشگاه را به سمت دفاتر نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر سوق داد.

همانجا بود که رئیس شورای اسلامی شهر آبادان به انتقاد از پالایشگاه آبادان پرداخت و گفت: اینکه پالایشگاه اینگونه  با جوانان این شهر برخورد می‌کند به هیچ وجه زیبنده نیست.

فرشید بهشتی افزود: پالایشگاه آبادان باید روند استخدامی‌های خود را به صورت شفاف برای مردم توضیح دهد و هر روز جوانان را از این قسمت به آن قسمت و از این مسئول به آن مسئول نچرخاند.

وی ادامه داد: شان جوانان آبادان و خرمشهر بیش از این است که اینگونه برای یافتن شغل مورد بی‌مهری قرار گیرند و بخواهند در صف‌های طولانی برای گرفتن نامه معرفی از نمایندگان یا اعضای شورا انتظار بکشند.

این انتقادات در کنار واکنش‌های نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان شهری آبادان و خرمشهر موجب شد تا این بار راه دیگری برای ثبت‌نام انتخاب شود.

بر این اساس پالایشگاه آبادان اعلام کرد همه مراحل قبل ثبت‌نام‌ها باطل و این بار ثبت‌نام از طریق سامانه‌ای که در سایت پالایشگاه قرار دارد امکان‌پذیر است.

این اعلام همانا و ازدحام کافی‌نت‌ها برای ثبت‌نام نیز همان.

تعداد مراجعان برای ورود به سایت پالایشگاه و ثبت‌نام در آن به حدی بو که در روزهای نخست وب‌سایت پالایشگاه به سختی و در ساعاتی خاص بر روی علاقه‌مندان گشوده می‌شد و در مابقی روز به هیچ وجه پاسخگوی بازدیدکنندگان نبود.

حالا با گذشت بیش از سه‌ماه از آغاز و انجام ثبت‌نام هنوز هیچکس نمی‌داند تکلیف این ثبت‌نام‌ها و مدارک دادن‌ها چیست و آیا اصلاً استخدامی در پالایشگاه آبادان وجود دارد یا خیر؟

*پالایشگاه آبادان اشتباه کرد/ هنوز موافقتی برای فاز ۲ انجام نشده است

به دنبال یافتن سرنخی از این موضوع با نماینده مردم آبادان در مجلس همراه شدیم، محمد سعید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در این خصوص اظهار کرد: بحث به کارگیری نیرو در پالایشگاه آبادان مربوط به زمانی است که فاز دوم آغاز به کار کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تا این لحظه هیچ خبری از موافقت با آغاز به کار فاز دوم پالایشگاه آبادان صورت نگرفته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح‌کرد: وضعیت فاز دوم پالایشگاه آبادان هنوز مشخص نشده است و بنابراین بحث ثبت‌نام‌ها و.. کار درستی نبود.

انصاری خاطرنشان‌کرد: متاسفانه مسئولان پالایشگاه آبادان بدون توجه به این مسئله ابتدا از متقاضیان خواستار ارائه نامه از نمایندگان مجلس کردند و سپس سایتی را برای ثبت‌نام معرفی کردند که به اعتقاد من این اشتباه بود.

وی افزود: متاسفانه از زمان انتساب این خبر تماس‌ها و مراجعات مردم در خصوص روند استخدام در پالایشگاه آبادان بسیار زیاد شده است و این در حالی است که تاکنون هیچ خبری از آغاز کار فاز دوم نیست.

*فعلا خبری از فاز ۲ نیست/ ثبت‌نام‌ها هیچ تاثیری ندارد

به دنبال این مسئله این بار و پس از تلاش‌ها بسیار با مدیرعامل پالایشگاه آبادان در این خصوص گفت‌وگو کردیم.

مسلم رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی روند استخدام در پالایشگاه آبادان اظهار کرد: اگر فاز دوم راه‌اندازی شود استخدام صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: استخدام‌ها نیز از طریق پیمانکار خواهد بود اما ما بر چگونگی جذب نیرو و مهم‌تر از همه بومی‌بودن نیروهای به کار گرفته شده نظارت خواهیم کرد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی فاز دو و آغاز به‌کارگیری نیرو به هیچ وجه به پیمانکاران اجازه استخدام نیروهای غیربومی را نخواهیم داد.

رحیمی اضافه‌کرد: با این وجود باید ابتدا فاز دو راه بیفتد و بعد در این خصوص اقدام خواهد شد.

وی در خصوص ثبت‌نامی‌های برای استخدام پالایشگاه نیز خاطرنشان‌کرد: در این مدت متقاضیانی از سراسر کشور برای استخدام اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که این با اهداف ما مبنی بر جذب ۱۰۰ درصدی نیروهای بومی در فاز دوم منافات دارد و بنابراین این ثبت‌نام‌ها هیچ تاثیری نخواهد داشت.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان افزود: مسئله اصلی در حال حاضر راه‌اندازی فاز دو است که تاکنون خبری از موافقت با آغاز به کار آن نشده است.

رحیمی گفت: در صورتیکه این امر اتفاق بیفتد بیش از چهار هزار نفر در این فاز به کار گرفته خواهند شد و مدت اجرای پروژه نیز بین ۴ تا ۶ سال خواهد بود.

اظهار نظر نماینده آبادان و همچنین مدیرعامل پالایشگاه آبادان در خصوص روند استخدام در پالایشگاه تا حدود زیادی وضعیت را برای بسیاری از متقاضیان و ثبت‌نام کنندگان شفاف‌تر کرد و اینگونه که از فحوای کلام بر می‌آمد بحث به‌کارگیری بیش از ۴ هزار نفر در پالایشگاه آبادان به قوت خود باقی است اما زمان آغاز آن از اختیار مسئولان محلی و حتی استانی خارج و به دستورالعمل موافقت وزارت نفت به آغاز فاز دوم بستگی دارد.

*خبر امیدوارکننده امام جمعه آبادان

البته در این بین امام جمعه آبادان خبری امیدوارکننده به متقاضیان استخدام در پالایشگاه آبادان داد.

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور از قول مساعدت وزیر نفت برای آغاز فاز دوم پالایشگاه آبادان خبر داد.

وی اظهار کرد: در نشست اخیر نمایندگان مردم آبادان با وزیر نفت، مساعدت برای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان داده شده است.

وی همچنین عنوان کرد: وزیر نفت علاوه بر این پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای زیرساخت‌های آبادان را در برنامه‌های خود قرار داده که امید به تحقق هر چه زودتر آن داریم.

به هر حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی فاز دوم پالایشگاه آبادان کار خود را آغاز و رویای بسیاری از جوانان شهر برای ورود به قدیمی‌ترین پالایشگاه کشور به حقیقت می‌پیوندد؟