رئیس اداره ارشاد ماهشهر: تمام واقعه عاشورا نباید با نگاه ماتم و عزاگونه نگریسته شود

خورنا: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر گفت: نباید به تمام واقعه عاشورا با نگاه ماتم و عزاگونه نگریسته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، سید محمدرفیع الهی شامگاه شنبه در مراسم شب شعر «خرابه‌های شام» که در فرهنگسرای باقرالعلوم (ع) شهرک بعثت برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای خلقت بشر، شعر و شاعری مورد توجه ویژه قرار داشته و دارای جایگاه ارزشمندی بوده است.

وی تصریح کرد: در زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز شعرهای زیادی در محضر مبارک ایشان سروده می‌شد و احادیثی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شعر در همه زمان‌ها دارای اهمیت بوده و مورد تقدیر پیامبر و ائمه اطهار (ع) بوده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر، با بیان اینکه حضرت علی (ع) نیز خود شاعر بوده و اشعار بسیار زیادی دارد، اذعان داشت: این مسئله نشان از جایگاه والای شعر و شاعری دارد.

الهی در ادامه گفت: خوشبختانه آثار و برکات جمهوری اسلامی باعث شده که شعر و شاعری از غربت و تنهایی خارج شود و شاعران فراوانی در جای جای این مملکت اسلامی به سرایش شعر بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این موضوع این بوده که امام و بنیانگذار این انقلاب خود شاعر بوده و امروز نیز علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری خود به سرایش شعر می‌پردازد، ارتباط بسیار نزدیک، صمیمی و گرمی نیز با شعرا دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر در ادامه به ویژگی‌های شعر آیینی اشاره کرد و اظهار داشت: شعر آیینی، از دیرباز تاکنون مورد توجه تمامی ‏‏اقشار جامعه بوده و همیشه یکی از مهم‌ترین انواع ادبی در ادبیات فارسی محسوب ‏شده که مخاطبان بسیار داشته و خاص و عام را تحت تأثیر قرار ‏داده است.

الهی با بیان اینکه قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است، افزود: شعر توحیدی، عرفانی، اخلاق، اعتراض، مقاومت، شهادت، جهاد و همچنین عرصه شعر ولایی، نبوی، فاطمی، علوی، بقیع، رضوی و مهدوی زیرمجموعه‌های شعر آیینی هستند.

وی با اشاره به این که تمام واقعه عاشورا را نباید با نگاه ماتم و عزاگونه دید، تصریح کرد: مسائل ناگفته بسیاری درباره فرهنگ عاشورا داریم و قرائت‌های مختلفی همچون حماسی، ارزشی، مکتبی، عرفان، اخلاقی، اعتراض، بیداری، ادب و تربیت، قیام و نهضت داریم که خیلی کمتر در شعر عاشورایی امکان ظهور و بروز پیدا کرده‌اند، اما به برکت انقلاب اسلامی و آثاری که در طول این سه دهه منتشر شده است، به این قرائت‌ها هم از واقعه عاشورا دقت بیشتری شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری کنگره ملی شعر جنوب اشاره کرد و گفت: این کنگره که قرار است سوم بهمن ماه به میزبانی شهرستان بندر ماهشهر برگزار شود، پیش از این به صورت استانی و صرفاً محدود به شهرستان‌های جنوبی خوزستان برگزار می‌شد.

الهی ادامه داد: اما با ظرفیتی که در شهرستان بندر ماهشهر وجود داشت آخرین دوره این جشنواره به صورت استانی برگزار شد که در آن جشنواره از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خواسته شد که با منطقه‌ای برگزار شدن این جشنواره موافقت کند.

وی بیان داشت: این موضوع با موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان مواجه شد اما با بررسی ظرفیت‌های موجود در شهرستان ماهشهر به لحاظ وجود شاعرانی چیره‌دست و متبحر و همچنین ظرفیت‌های بسیار خوب اقتصادی پیگیری‌های لازم برای سراسری شدن این جشنواره صورت گرفت و موافقت لازم با این مسئله نیز گرفته شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ماهشهر اضافه کرد: از پیشکسوتان شعر و شاعری این شهرستان دعوت می‌کنیم به یاری ما شتافته و با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این کنگره ملی همکاری کنند.