سیدمحمد خاتمی: شنود می‌کنید لااقل دروغ نگویید

خورنا:ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان با تاکید بر لزوم تدوین و اجرای حقوق شهروندی، به انتقاد از وضعیت شنودها پرداخت و گفت: جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شدید هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در جمع استانداران دولت اصلاحات اظهار کرد: درباره خودم می‌گویم که ای کاش شنود می‌شد یا آنچه بود، همان طور منتقل می‌شد به جاهای دیگر؛ نه اینکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بیاید و به بزرگان منتقل شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع استانداران پیشین کشور گفت: به نظرم استانداران محور حرکت کشور و طبعاً نزدیک‌ترین افراد به مرکز حکومت هستند یا باید باشند، چون بالاخره مجری سیاست‌هایی هستند که رئیس‌جمهور مستقیماً درباره آنها از مردم رای گرفته است. بنابراین نزدیکی آنها با مرکز حکومت بسیار مساله اساسی است و انتخاب آنها هم بر این اساس بسیار ضروری و محرز است.

رییس بنیاد باران افزود: استانداران از نظر جایگاه اداری، مکانتی میان وزیر و معاون وزیر دارند یعنی به خاطر حیطه فعالیتشان و مسئولیتی که دارند بالاتر از معاون وزیرند و پایین‌تر از وزیر و این نشان‌دهنده اهمیت آنهاست.

خاتمی با بیان اینکه “استانداران، رئیس‌جمهور یک منطقه هستند”، اظهار کرد: آنها دقیقاً همان نقشی را دارند که رئیس‌جمهور در کل کشور دارد. اینها نشان دهنده اهمیت و نقش آنان است.

وی تصریح کرد: به یک معنا، اگر بگوئیم استانداران نقطه اتصال حکومت با مردم و نزدیک‌ترین و پیداترین نقطه اتصال جامعه به دولت هستند، سخنی به گزاف نگفته‌ایم و در این نقش نسبت به وزرا نیز مزیت دارند چون وزیران این طور ارتباط مستقیم را با مردم ندارند.

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: تمام مدیران ادارات شهرستانها زیر نظر استاندار کار می‌کنند و در واقع نمایندگی از کل مدیریت کشور در بخش‌ها و مناطق مختلف و مسئولیت آنجا را دارند. اگر به این نکات توجه شود، شاهد یک نوع انسجام و در غیر اینصورت شاهد آشفتگی کلی خواهیم بود.

خاتمی در ادامه با بیان اینکه “به دوستانی که فکر تأسیس مجمع استانداران را داشتند و پیگیری کردند، دست مریزاد می‌گویم”، تصریح کرد: تأسیس این نهاد که همه جناح‌ها و گروه‌ها هم در آن بودند و هستند، خیلی خوب بود. این از افتخارات دولت ما بود که از آن دوره آغاز شد.

وی ادامه داد: کاری دیگری که مبتکرانه و خوب بود، کار جناب آقای ناطق نوری بود. ایشان بعد از اینکه از وزارت کشور کنار رفتند رابطه‌شان را با استاندارانشان حفظ کردند به عنوان محورهای حرکت کشور، بطور مرتب نشست داشتند و دارند. ایشان در مسئولیت‌های دیگری هم که داشتند این رابطه را حفظ کردند. من هم خدمت جناب آقای موسوی لاری عرض کردم که این کار را انجام بدهید و کم و بیش این کار انجام شده است.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان با بیان اینکه “این تجربه و دانش و به‌روز بودن در مقاطع مختلف می‌تواند مؤثر و مفید باشد”، اظهار کرد: این جمع حاضر، در منصب و مسئولیت رسمی باشند یا نباشند، می‌توانند به کشور، دولت و جامعه کمک کنند، پیشنهاد بدهند و حرکت به سوی جلو را سریعتر کنند. ما هم در سطح دیگری در این سال‌ها سعی کرده‌ایم دور هم بنشینیم، گپ بزنیم و صحبت کنیم، بدون اینکه تشکلی باشد و آن جمع قصد دخالت در امور را داشته باشد ولی نگاه داشت این سرمایه و انسجام و حتی‌الامکان انتقال دانش و تجربه به بعدی‌ها مفید است.