یک فعال سیاسی: دولت خیلی علاقمند به افزایش قیمت بنزین است ولی می داند که تبعات بسیار سنگینی دارد

یک فعال سیاسی با بیان اینکه مردم تاب تورم و گرانی بیش از این را ندارند، افزود: هنوز قیمت بنزین افزایش نیافته شاهد افزایش اجاره ها، قیمت مسکن و گرانی کالا و خدمات هستیم چه رسد به آنکه قیمت بنزین نیز افزایش پیدا کند

به گزارش خورنا هدایت الله خادمی فعال سیاسی و تحلیل گر حوزه انرژی گفت: قیمت بنزین در کشور ما نسبت به سایر کشورها قیمت پایین تری دارد اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که در آن کشورها شهروندان چقدر حقوق می گیرند و با حقوق شان چند لیتر می توانند بنزین بخرند و در ایران یک حقوق بگیر چند لیتر بنزین می تواند بخرد بنابراین نسبت به دریافتی ها و درآمدها قیمت بنزین در ایران ارزان نیست.

وی افزود: امروز مثال های مختلفی درباره ارزانی قیمت بنزین در ایران زده می شود مثلا قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب ارزان تر است. اگر بخواهیم اقتصادی به موضوع بنگریم قیمت بنزین باید متناسب با تورم باید سال به سال اصلاح شود اما این مسئله تبعاتی خواهد داشت، یکی از آن تبعات این است که افزایش قیمت بنزین روی قیمت همه اقلام و خدمات به ویژه اقلام ضروری مورد نیاز مردم اثر مستقیم می گذارد که در نهایت امواج این گرانی ها تورم سنگین تری را بر مردم تحمیل می کند.

این تحلیلگر مسائل حوزه انرژی یادآور شد: در سال های اخیر درآمد مردم متناسب با تورم ارتقا نیافت بنابراین گرانی بنزین سفره های آنها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. از طرفی وقتی تورم افسارگسیخته افزایش پیدا کند، اشتغال و اشتغال زایی سخت و بر آمار بیکاران روز به روز اضافه می شود.

خادمی با بیان اینکه مردم تاب تورم و گرانی بیش از این را ندارند، افزود: هنوز قیمت بنزین افزایش نیافته شاهد افزایش اجاره ها و قیمت مسکن هستیم و گرانی کالا و خدمات هستیم چه رسد به آنکه قیمت بنزین نیز افزایش پیدا کند. البته دولت خیلی علاقمند به افزایش قیمت بنزین است اما می داند این اتفاق تبعات بسیار سنگینی دارد چرا که اجرای این تصمیم اثر بر نرخ کالاهای مصرفی روزانه مردم می گذارد و مردم از این اتفاق ناراضی می شوند.

وی اظهار کرد: اگر کارهای اساسی انجام می شد می توانستیم چالش قیمت بنزین را پشت سر بگذاریم. تولید خودروهای کم مصرف و استاندارد می توانست خیلی گره گشا باشد. حالا برخی می گویند «افزایش قیمت بنزین عاملی برای کاهش مصرف آن خواهد شد» اما این طور نیست چون وقتی بنزین نیاز است افراد مجبورند استفاده کنند.

این نماینده ادوار مجلس در پایان با اشاره به حواشی داغ شدن احتمال افزایش قیمت بنزین افزود: بعد از اعلام جمع آوری کارت سوخت جایگاه ها، امروز شاهد خرید و فروش کارت سوخت در فضای مجازی هستیم که قطعا چنین کارهایی شایسته ایران نیست.