هشدار یک استاد دانشگاه: سد چمشیر برای مملکت ضرر است / تا دیر نشده مسیر رودخانه را باز کنید

حسین آخانی گیاه شناس و مدرس دانشگاه درباره خطرات زیست محیطی سد چمشیر گفت: هنوز هم دیر نشده با توجه به مطالعات صورت گرفته و پایش های موجود مسیر رودخانه را باز کنید و مانع از تجمع نمک در سد و رودخانه شوید. این سد برای مملکت ضرر است و هر وقت که جلوی ضرر را بگیرند منفعت است.

به گزارش خورنا حسین آخانی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در مورد تاثیرات سد چمشیر سه ماه بعد از آبگیری به رکنا گفت: هنوز خیلی زود است که در مورد تاثیرات اجتماعی ناشی از آبگیری سد چمشیر صحبت کنیم ولی قطعا تاثیراتی خواهد داشت که در آینده می توان درمورد آن بحث کنیم.در اولین مرحله تاثیرات زیست محیطی به چشم می آید که در سه مرحله می توان به آن اشاره کرد.

آخانی میگوید: به واسطه این آبگیری تغییرات شگرفی در زیست بوم منطقه ایجاد شده است . اول اینکه برخلاف اینکه سازندگان سد ادعا می‌کردند ساختن این سد باعث از بین رفتن شوری آب رودخانه زهره می شود، چنین نشد.

آب رودخانه زهره همچنان شور است

این فعال محیط زیستی با اشاره به پایش های صورت گرفته در شوری آب رودخانه اعلام کرد: طی پایش هایی که زمان آبگیری سد داشتیم شوری آب رودخانه زهره چیزی حدود ۴ الی ۵ هزار زیمنس بوده که نشان دهنده رخ دادن یک فاجعه بزرگ زیست محیطی است. این نتایج نشان دهنده حل شدن نمک در آب است که برای کشاورزی بسیار خطرناک است و در آینده هم باعث شور شدن و غیر قابل کشاورزی شدن زمین هایی می شود که دارند با این آبیاری می شوند.

این گیاه شناس با اشاره به تاثیرات دیگر ایجاد این سد اعلام کرد: دوم اینکه از سد چمشیر تا ساحل خلیج فارس در هندیجان چیزی حدود ۲۴۰ کیلومتر فاصله است، بعد از ایجاد این سد و ممانعت از ورود آب به رودخانه زهره دیگر سیلابی در این رودخانه رخ نمی دهد همین موضوع باعث از بین رفتن پهنه های سیلابی که در امتداد رودخانه وجود داشته شده است.

خشک شدن جنگل‌های گز، بیابان زایی و ایجاد گرد و خاک

آخانی معتقد است با ادامه این روند جنگل های گزی که در این مسیر وجود داشت در همین سال اول خشک می شوند، چرا که دیگر آبیاری نمی شوند و از بین می روند.ایجاد این سد به بیایان زایی و گسترش گرد و خاک در منطقه می افزاید.

آخانی علاوه بر این می‌گوید: هرچقدر هم به طرف جنوب می رویم و منطقه گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود پهنه های سیلابی هم گسترده‌تر می‌شود و در نهایت شاهد خشک شدن تالاب هندیجان خواهیم بود و در آینده شرایط اسفناکی خواهد داشت.

لم یزرع شدن زمین های کشاورزی

این استاد دانشگاه با اشاره به سومین دلیل مضرات ایجاد این سد می‌گوید:سومین دلیل این است که تاثیرات ایجاد این سد در کشاورزی بسیار عواقب بدی خواهد داشت.قبلا زمین‌های کشاورزی که در انتهای رودخانه بودند در زمستانها با پهنه سیلابی آبیاری می شدند.این سیلابها به منطقه هندیجان می رسید و زمین های کشاورزی از این آب استفاده می کردند. الان با این اتفاقی که افتاده با میزان دبی که به طور ثابت از این رودخانه اعلام شده این آب به دشت زیدون میرسد و در آنجا مورد استفاده قرار می گیرد و آبی به منطقه هندیجان نمی رسد و مردم و کشاورزان خسارت می بینند و گردوخاک زیست مندی منطقه را به خطر می اندازد.

تا دیر نشده مسیر رودخانه را باز کنید

این استاد دانشگاه با ارائه راهکاری برای جبران خسات‌های به وجو آمده تاکید کرد: این سد به طور غیر قانونی آب گیری شده! در آن زمان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون اول رئیس جمهور و کمیسیون اصل نود مجلس این اقدام را ممنوع کردند ولی وزارت نیرو بدون توجه به اسناد بالادستی اقدام به آبگیری سد کرد.الان هم با گذشت ۳ ماه از این اقدام مشخص شده که خطا و اشتباه بوده است.