پیش‌بینی بارش‌های ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان/احتمال پر شدن سد دز وجود دارد

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه در سامانه بارشی پیش رو ۲۰۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی می‌شود افزود: شدت بارشها از ساعت ۴ صبح فردا سه‌شنبه و به مدت ۱۲ ساعت خواهد بود

به گزارش خورنا محمد سبزه‌ زاری امروز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در تشریح جزئیات فعالیت سامانه بارشی قدرتمند در خوزستان گفت: این سامانه دارای هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات در مناطق شمالی و شرقی استان است.

وی با بیان اینکه بیشترین زمان فعالیت این سامانه در مدت ۲۴ ساعت در روز سه‌شنبه است، اما شدت بارش در مدت ۱۲ ساعت رخ می‌دهد، افزود: تقریبا از ساعت ۴ صبح سه‌شنبه به مدت ۱۲ ساعت بیشترین میزان بارندگی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: رطوبت این سامانه از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند تغذیه شده است و رطوبت بسیار خوبی دارد و این شرایط موجب شده احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود داشته باشد.

سبزه زاری با اشاره به صدور هشدار قرمز بارندگی برای سراسر استان، اضافه کرد: مطمئناً در ارتفاعات شمالی و شرقی بارش‌های بسیار خوب و سنگینی رخ می‌دهد، در دیگر نقاط نیز از جمله مرکز و بخش‌هایی از جنوب خوزستان، انتظار بارش‌های ۵۰ میلیمتر و بالاتر در بازه زمانی کم مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه این سامانه را نمی‌توان با سامانه‌ای که منجر به سیل سال ۹۸ شد مقایسه کرد، گفت: در سال ۹۸ دو سامانه قدرتمند و هر کدام با هسته بارشی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیمتر با فاصله ۳ روز داشتیم، از سوی دیگر بیشتر بارش‌ها در حوضه‌های بالادست و در محدوده سد‌ها رخ داد و حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آب از استان‌های مجاور وارد استان خوزستان شد، اما این سامانه شاید بتواند ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب آب وارد سد‌ها کند و بیشتر، در استان خوزستان فعال است نه در حوضه‌های بالادست.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی احتمال تداوم بارندگی‌ها در فروردین‌ماه در خوزستان، می‌گوید: با بارندگی این سامانه، کم‌آبی سد کرخه جبران نمی‌شود و شاید به نصف ظرفیت هم نرسد، اما احتمال پر شدن سد دز وجود دارد.

سبزه زاری در پایان افزود: بارش خوبی نیز نصیب سد‌های حوضه رودخانه کارون خواهد شد.