آقای نماینده از تعطیلی شرکت پترو نیرو صبا در رامشیر با خبرید؟/ بلاتکلیفی کارگران شرکت پترو نیرو صبا تمامی ندارد!

فرزاد شعبانی خبرنگار و فعال اجتماعی

کارگران ستون فقرات یک جامعه هستند که در صورت نبود و یا ضعف آنها، کشور فلج خواهد شد. اگر قشر کارگر از امید و رفاه و امنیت شغلی برخوردار باشد، حرکت کشور در مسیر پیشرفت سریعتر و آسان تر خواهد شد. (مقام معظم رهبری)

شرکت پترو نیرو صبا به عنوان یکی از شرکت های پیمانکاری فعال در کشور که با شعار توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به منظور شروع فعالیت خود در رامشیر اقدام به جذب نیرو انسانی کرد، اما…

در ابتدای شروع پروژه، این شیوه جذب نیروی انسانی بود که مورد انتقاد جامعه‌ی کارگری و جوانان بیکار شهرستان قرار گرفت. بکارگیری و جذب بیش از ۸۰ درصدی نیروی غیربومی برای این پروژه در همان ابتدا حواشی زیادی را بوجود آورد و سبب اعتراضات گسترده‌ی جوانان بیکار منطقه شد از سوی دیگر نیز اجبار پرسنل به امضای تعهدنامه یا در واقع رضایت نامه اخراج پرسنل، اجحاف در حق نیروهای بومی این شرکت بود؛ طبق این تعهدنامه پرسنل متعهد شدند که در صورت اخراج توسط شرکت پترو نیرو صبا، حق هیچگونه پیگیری و اعتراض قانونی را ندارند.

شیوه‌ی استخدام و بکارگیری نیروی غیربومی تنها مشکل و چالش‌ کارگران شرکت پترو نیرو صبا نبود، بدانگونه که پس از این استخدام‌ها، پترو نیرو صبا به بهانه‌های مختلف اقدام به تعطیلی موقت کارگاه‌ها و مرخصی های اجباری برای بخشی زیادی از کارگران کرد که این اقدام نیز یکی دیگر از تخلفات شرکت پترو نیرو صبا بود.

زمان کوتاهی از عمر پروژه نگذشته بود که اعتصابات کارگران نسبت به پرداخت معوقات شکل گرفت، و دیری نگذشت که اعتصابات کارگری به دیگر بخش های پترو نیرو صبا نیز سرایت کرد. این شرکت تنها در بازه‌ی زمانی ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ شاهد بیش از ۱۰ بار اعتصاب کارگری بوده و به معنای دیگر هر اعتصاب یک پرداخت را برای کارگران و پیمانکاران رقم میزده است.

و حال نقش جناب آقای متینیان نماینده مردم مظلوم رامشیر و رامهرمز که داعیه دار حضور و فعالیت شرکت پترو نیرو صبا در رامشیر و یا شرکتی نظیر پتروپالایش ابوالفارس در رامهرمز است، نسبت به شرایط بوجود آمده چیست؟ شایان ذکر است در انتخابات اخیر طرفداران متینیان نماینده فعلی به منظور بیان عملکردهای ایشان بر طبل آوردن شرکت پترو نیرو صبا در رامشیر می کوبیدند و چنان این پیام ها در فضای مجازی منتشر میشد که گویی دیگر هیچ جوان بیکاری در شهرستان رامشیر یافت نمی شود، اما حال با توجه به پیام ارسالی توسط شرکت پترو نیرو صبا به تمامی کارگران بومی مبنی بر پایان همکاری و تعطیلی شرکت، بر همگان روشن شد که صرفا پیام های طرفداران ایشان به منظور فریب افکار عمومی بوده، چرا که در طول دوسال فعالیت شرکت پترو نیرو صبا در رامشیر کارگران و جوانان بومی منطقه هر روز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده اند.

بنابراین حال که زمانی کمتر از یکماه از انتخابات مجلس می‌گذرد، و با توجه به اقدام شرکت پترو نیروی صبا، متینیان نماینده مردم مظلوم رامشیر و رامهرمز چگونه و با چه رویی از اشتغال زایی و حقوق کارگران و جوانان بیکار دو شهرستان کلام به زبان می آورد؟