تخریب معنادار نمادهایی از ایران باستان، اسلامی و معاصر

به گزارش خورنا عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه چمران اهواز در یادداشتی در ایسنا نوشت: «این روزها حمله‌هایی شبیه هم با مواد محترقه یکسان به چند مکان تاریخی و فرهنگی ایران آن هم به فاصله دوـ‌سه روز، نشان می‌دهد که این اقدامات تخریبی، «سازمان یافته، هدفمند و هدایت شده» توسط دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران و یکپارچگی مردم ایران انجام گرفته است.»

منوچهر جوکار در ادامه می‌افزاید: «شگفتا که هیچ‌کس این چنین که این جماعت ایران‌ستیز بیگانه‌دوست به تخریب و تلاشی آثار فرهنگی و تاریخی و هویتی ایرانیان اقدام می‌کنند، این‌گونه به انکار و ویرانی گذشته خود قد علم نکرده است! واقعا انسان درمی‌ماند که این گروه چه در سر دارند و اساسا نسبتی با ایران دارند و ایرانی‌اند!؟»

وی خاطرنشان می‌کند: «چند سال پیش در فضای مجازی فرسته‌ای دیدم که الان در دسترسم هست ولی قصد ندارم بازنشرش کنم. در آنجا با جسارت و بی‌شرمی شگفتی‌آوری آشکارا دعوت به «اسیدپاشی»، «آتش زدن» و «تخریب با بیل و کلنگ» آثار تاریخی و فرهنگی فارسی (ایران) شده بود!»

جوکار عنوان می‌کند: «به راستی مگر این جاهای مهم تاریخی و فرهنگی محافظی، دوربینی، مانع بازدارنده‌ای ندارند؟ در جهان چند نمونه از سنگ‌نوشته خشایار شاه (گنج‌نامه همدان) و پل خواجوی اصفهان وجود دارد؟ مگر مقبره شاعران تبریز آرامگاه تنی چند از نامدارترین شاعران ایران نیست؟ مگر خانه فروغ از میراث فرهنگی و ادبی معاصر ایران محسوب نمی‌شود!؟»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «چرا باید این‌گونه همزمان به آنها تعرض شود و خبری هم از تعقیب و دستگیری عاملان شنیده نشود!؟ این تعرض‌های تخریبی، بسیار معنادار است و نمادهایی از ایران باستان و ایران دوره اسلامی و ایران معاصر را هدف قرار داده و اینها یعنی مخالفت با کلیت ایران در همه دوره‌ها. به هوش باشید!»

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین می‌گوید: «من خود یک بار دیدم که نگهبان بنایی در رم ایتالیا پسر بچه‌ای را که آدامس جویده‌اش را شاید از سر بازیگوشی به دیوار بنا چسبانده بود، به سختی مواخذه کرد و احتمالا ساعت‌ها خودش و همراهانش گرفتار شدند و شاید هم مجبور به پرداخت جریمه!»

این استاد دانشگاه خطاب به مسئولان میراث فرهنگی تصریح می‌کند: «آقایان مسئول میراث فرهنگی و تاریخی! شما را به هر چه محترم می‌شمارید سوگند می‌دهیم از میراث تاریخی و فرهنگی این مردم به درستی و مسئولانه نگهبانی کنید و در برخورد با انیرانی‌های به ظاهر ایرانی اندک مسامحه‌ای نکنید. آنها را شناسایی و علنی محاکمه کنید تا عبرت دیگر ایران‌ستیزان شوند. باور کنید جرم و جنایتی که این جماعت مرتکب شده‌اند،کم از دزدی و اختلاس نیست، چراکه این آثار متعلق به تمام مردم ایران و بلکه جهان در همه روزگارانند. برخی از این آثار بیش از دوهزار و پانصد سال توسط پدران ما حفظ شده‌اند تا به دست ما رسیده‌اند و اکنون ما نیز در برابر نسل‌های آینده مسئول هستیم و باید این امانت‌ها را آن‌گونه که تحویل گرفته‌ایم، سالم به دست فرزندان آینده ایران بسپاریم. ما و خودتان را شرمسار آیندگان نکنید.»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس مرگ بر کسانی که دشمن فرهنگ و تمدن ایران آریایی هستند