مدیرکل تعاون خوزستان: فقط دهک‌های یک تا ۷ مشمول طرح فجرانه کالابرگ هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان درباره مشمولان طرح فجرانه کالا برگ و محلهای توزیع ۱۱ قلم کالاهای اساسی موجود در این طرح توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مجتبی ظفری پور در نشست خبری امروز سه شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ با موضوع “اجرای مرحله دوم طرح فجرانه کالا برگ الکترونیک” گفت: این طرح به منظور حمایت از سبد غذایی شهروندان در هیات دولت تصویب و اجرای آن نیز به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شد.

وی با بیان اینکه طرح فجرانه کالابرگ برای مدت چهار ماه از بهمن ماه امسال آغاز و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه دارد افزود: این طرح تنها مختص خانوارهای دهک‌های یکم تا هفتم درآمدی است و خانوارهای این دهک‌ها می‌توانند در قالب این طرح، اعتباری بالغ بر ۲۲۰ هزار تومان جهت خرید ۱۱ قلم کالای اساسی دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: این ۱۱ قلم شامل شیر کم چرب (۳ لیتر)، پنیر (۶۰۰ گرم)، ماست کم چرب (۲/۵ کیلو)، تخم مرغ (یک کیلو)، گوشت مرغ (یک کیلو)، روغن مایع (۸۱۰ گرم)، ماکارونی (۷۰۰ گرم)، برنج (۲کیلو)، قندوشکر (نیم کیلو)، حبوبات (۱/۲ کیلو) و گوشت منجمد گوساله (نیم کیلو) برای مصرف یک ماه است که منطبق با نظر انیستیتو تغذیه ایران برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریز مغذی‌ها و ویتامین‌های لازم برای هر فرد تعیین شده است.

ظفری پور قیمت روز این سبد غذایی را ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان عنوان کرد و توضیح داد: خانوارهای دهک‌های یک تا هفتم درآمدی در صورت خرید این بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به میزان ۵۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان از جیب خود پرداخت نمایند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز را نیز از محل اعتبار جدید ۲۲۰ هزار تومانی تامین کنند.

وی با بیان اینکه اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح فجرانه کالابرگ کاملا مجزا از یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی است گفت: این مبلغ حمایتی جدید به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوارها تخصیص یافته و متناسب با میزان خرید آنها مصرف می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: البته خانوارها تنها می توانند اقلام این طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده توسط دولت خریداری نمایند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروههای کالایی مقدور نمی‌باشد. بطور مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

ظفری پور افزود: همچنین خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی مدت یک ماه و متناسب با نیاز خود خریداری کنند و هیج اجباری برای خرید یکجا این اقلام وجود ندارد.

وی بیان کرد: متقاضیان استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاههای طرف قرداد شبکه ملی اعتبار ( ۲۰۰ فروشگاه خرد و زنجیره‌ای افق کوروش، جانبو، رفاه، هفت، اتکا، دیلی مارکت، گندم، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینو مارت و فروشگاههای اینترنتی (اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی موجود در این طرح اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه مشمولان طرح فجرانه کالابرگ می‌توانند با نصب نرم‌افزار «شما» بر روی گوشی همراه خود نسبت به مشاهده فروشگاه‌ های اطراف که متصل به این طرح هستند، اقدام کنند افزود: در نرم‌افزار “شما” که یارانه‌بگیران می‌توانند آن را از بازار و مایکت یا کد دستوری *۵۰۰* ۱۴۶۳# و همچنین از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند، امکان مشاهده مانده اعتبار، تراکنش‌ها و سایر اطلاعات خرید نیز وجود دارد.

ظفری پور در پایان عنوان کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۳۵۳ فروشگاه خوزستان متصل به سامانه “شما” هستند که از این تعداد، هشت هزار و ۸۶۳ فروشگاه آن خرد (سوپر مارکت‌ها، مرغ فروشی، قصابی هاو…) و مابقی نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای (افق کوروش، گندم، دیلی مارکت و…) هستند.