مدیرعامل بورس تهران: اقتصاد ایران در انبوهی از ناترازی‌ها گرفتار است

مدیرعامل بورس تهران چالش اساسی بازار سرمایه را قیمت گذاری دستوری معرفی و بیان کرد: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده است

به گزارش خورنا محمود گودرزی در دومین همایش سالانه فعالان بازار سرمایه با عنوان «چشم‌انداز بازار سرمایه ۱۴۰۳» گفت: یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور را انبوهی از ناترازی‌ها عنوان کرد و گفت: از حوزه بانکی تا محیط زیست و مسائل کلان اقتصادی، این ناترازی‌ها قابل مشاهده است.

وی دو محور بنیادین را به عنوان عوامل رشد و بالندگی معرفی کرد و توضیح داد: مفهوم توسعه یکی از این محورهای بنیادین برای رشد است که باید به گشایش‌های اقتصادی، رفع تحریم و امکان مبادلات آزاد منجر شود.

مدیرعامل بورس تهران همچنین چالش اساسی بازار سرمایه را قیمت گذاری دستوری معرفی و بیان کرد: قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده است!

گودرزی بیان کرد: ۴۰ صنعت در بازار سرمایه وجود دارد که همگی با مشکل قیمت گذاری دستوری دست به گریبان هستند.

او با بیان اینکه خوب است پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود که عوارض و منافع آن چه بوده و نصیب چه کسی شده است، عنوان کرد: به یقین، طبقات ضعیف جامعه بازنده اصلی قیمت گذاری دستوری هستند، زیرا سرکوب قیمت و سپس افزایش ناگهانی آن، با رشد درآمد دهک‌های پایین اقتصادی همراه نیست و ناترازی جدیدی را رقم می‌زند.

مدیرعامل بورس تهران همچنین با اشاره به تامین مالی ۶۰۰ همتی از بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱، عنوان کرد که این رقم تامین مالی در سال جاری هم تکرار خواهد شد. با این حال، گودرزی به نرخ بهره تامین مالی اشاره و این پرسش را مطرح کرد که مگر بازدهی واقعی بنگاه‌ها و صنایع با نرخ سود ۳۰ درصد چقدر است که با این نرخ از بازار پول تامین مالی کنند؟ او تاکید کرد: این روند به یقین باعث رکود خواهد شد که بخشی از آن را نیز اکنون مشاهده می‌کنیم.

مدیرعامل بورس تهران همچنین به لزوم ایجاد شادابی در بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: مادامی‌که بازار ثانویه شاداب نباشد، تامین مالی در بازار اولیه بی‌معناست! وی افزود: تلاش مدیران بازار سرمایه نیز در همین راستاست؛ اگرسیاست‌گذاران به این نتیجه برسند که بهبود وضعیت بازار ثانویه می‌تواند تامین مالی در بازار اولیه را نیز بهبود بخشد، تحولات خوبی در سال آینده رخ خواهد داد.

گودرزی در ادامه اظهار کرد: زمانی که وارد بورس تهران شدم سنتی بودن اجزای این بازار و نبود سیستم‌های نوین از دغدغه‌های من بود. بر همین اساس به سمت معماری دیجیتال پیش رفتیم. امروز ۱۱ پروژه در این زمینه ثمر داده که نتایج آن در سال آینده ملموس است.

او با ابراز تاسف از فقدان شرکت‌های اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: در صورتی که این نوع شرکت‌ها وارد بازار سرمایه ایران شوند می‌توانند کمک زیادی در به کنترل التهابات بازار کنند؛ چرا که بیشترین التهابات بازار از مسیر دلار و قیمت‌های جهانی رخ می‌دهد و این شرکت‌ها، ارتباطی با قیمت‌های جهانی و دلار ندارند.

گودرزی همچنین به گستردگی فعالیت‌های شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و اشتغال‌زایی آنها اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر پرسنل مستقیم و غیرمستقیم دارند و توجه به آنها برای آینده جوانان ایرانی حائز اهمیت است.