کاهش ۳۸ درصدی آب ورودی به سدهای خوزستان

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم مفید فعلی سد‌های استان دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده که معادل ۱۶ درصد حجم مفید سد‌ها می‌باشد.

به گزارش خورنا عباس صدریان فر با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون دو سامانه بارشی در حوضه‌های آبریز منتهی به استان وارد شده که توزیع بارش آن عمدتا متمرکز بر بخش‌های پایین دست حوضه‌های آبریز بوده و از این رو سبب تقویت ذخایر سد‌های استان نشده است.

وی افزود: بر این اساس حجم ورودی سد‌های استان از ابتدای مهرماه تا کنون معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد که نسبت به شرایط نرمال ۳۸ درصد کمتر بوده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد:در بین سد‌های استان بیشترین کاهش آبدهی ورودی مربوط به سد‌های کرخه و مارون، با ۶۶ و ۴۷ درصد بوده است و حجم مفید فعلی سد‌های استان دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده که معادل ۱۶ درصد حجم مفید سد‌ها می‌باشد.

صدریان فر اظهار داشت:در زمینه تامین نیاز‌های آبی، براساس مصوبات شورای کشاورزی و شورای سازگاری با کم آبی استان، برنامه‌های ویژه تامین آب خصوصا برای کشت‌های پاییزه در تمامی حوضه‌ها در حال انجام می‌باشد و از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بالغ بر سه میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف پایین دست سد‌ها رها سازی شد.

وی در ادامه گفت:خوشبختانه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همکاری کشاورزان در رعایت دستورالعمل‌های صادره، در حال حاضر تامین آب مناسب در تمامی بخش‌های استان در حال انجام بوده و رودخانه‌ها به صورت پایدار جریان دارند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: پیش بینی‌های هواشناسی که بارش‌های فرانرمال و گسترده در پاییز و زمستان جاری را نشان می‌داد، تغیر یافته و متناسب با آن باید آمادگی‌های لازم صورت پذیرد.

صدریان فر در پایان بیان کرد:با توجه به عدم قطعیت‌های ذاتی در پیش بینی‌های هواشناسی، خوشبختانه سازمان آب وبرق خوزستان همواره در برنامه ریزی‌ها شرایط و احتمالات مختلف را در نظر می‌گیرد تا مردم عزیز کمترین اثر پذیری را از نوسانات و تغییرات آب و هوایی شاهد باشند. در این مسیر قطعا همراهی کشاورزان در اجرای دستورالعمل‌های صادر شده در زمینه نوبت بندی و صرفه جویی آب، نه تنها تضمین کننده تامین آب مناسب برای کشت‌های پاییزه در انتهای سال جاری خواهد بود، بلکه با حفظ ذخایر مناسب در سدها، امکان تامین پایدار نیاز‌های آبی در تابستان فراهم خواهد شد.