یک مقام انتظامی خوزستان: بیشترین جرائم اقتصادی در استان مربوط به زمین‌خواری است

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خوزستان با بیان اینکه خودروهای با ظاهر شوتی حتی اگر بدون بار هم باشند توقیف می‌شوند گفت: در آبان ماه امسال میزان توقیف خودروهای شوتی در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز سرهنگ سعید شعبان در نشست خبری امروز دوشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی با اولویت پیشگیری در سه حوزه گمرکات، مبارزه با جرائم اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند.

وی در ادامه حوزه مبارزه با جرائم اقتصادی را شامل مبارزه با زمین خواری، پولشویی، رشا، ارتشا، فرار مالیاتی، اختلاس، احتکار و… تعریف کرد و افزود: میزان کشفیات پلیس استان در این حوزه تاکنون رشد بیش از هزار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خوزستان تصریح کرد: عمده‌ترین جرائم اقتصادی در خوزستان مربوط به زمین‌خواری است که امسال تنها در حوزه شهری اهواز حدود ۶۰ هکتار زمین رفع تصرف شده است.

سرهنگ شعبان در ادامه با بیان اینکه امسال میزان کشفیات کالای قاچاق نیز در سطح استان از ابتدای سالجاری تاکنون رشدی ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد گفت: ارزش ریالی این میزان کشفیات حدود ۹۰۵ میلیارد تومان است.

وی همچنین تردد خودروهای شوتی را نیز بکی از معضلات استان در حوزه قاچاق کالا و تصادفات رانندگی دانست و اظهار داشت: در آبان ماه امسال میزان توقیف خودروهای شوتی در سطح استان نسبت به آبان سال گذشته ۴۶۹ درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خوزستان با بیان اینکه خودروهای با ظاهر شوتی حتی اگر بدون بار هم باشند توقیف می‌شوند گفت: در حال حاضر یک خودرو شوتی اگر توقیف شود علاوه بر ضبط کالاهای آن، به میزان چند برابر نسبت به گذشته هم جریمه نقدی می‌شود و در صورت تکرار این تخلف نیز خودرو ضبط خواهد شد.

سرهنگ شعبان افزود: البته در بحث خودروهای شوتی استیجاری نیز در صورتیکه برای پلیس محرز شود صاحب خودرو از تخلف راننده خود آگاهی داشته است برای وی در بار اول جریمه و در صورت تکرار، به جرم معاونت در قاچاق کالا پرونده تشکیل می‌شود.

وی در پایان آمار تصادف خودروهای شوتی را نیز در سطح جاده های استان بسیار بالا دانست و گفت: این خودروها با توجه به اینکه با سرعت بسیار بالایی تردد می کنند در بسیاری از موارد دچار واژگونی می‌شوند و یا با خودروهای دیگر تصادف می‌کنند بنابراین پلیس جهت جلوگیری از ایجاد خطر برای سایر رانندگان از تعقیب و گریز خودروهای شوتی در سطح جاده ها خودداری کرده و از طریق فعال کردن ایست‌های بازرسی با این خودروها مقابله می‌کند.

در ادامه این نشست سرهنگ سیروس دریکوند رئیس پلیس اگاهی استان خوزستان نیز اظهار داشت: حدود ۴ درصد سرقت‌های کشور در خوزستان رخ می‌دهد و این استان از لحاظ وقوع و کشفیات سرقت به ترتیب در رتبه‌های هیجدهم و سوم کشور قرار دارد.

وی در پایان نیز از کاهش ۱۲ درصدی سرقت و ۱۱ درصدی زورگیری در استان خوزستان از ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم خبر داد و افزود: در این مدت با اجرای هشت طرح نیز ۴۳۲ نفر مالخر شناسایی و دستگیر شدند.