یک نماینده مجلس: صندوق‌های بازنشستگی درحال نابود شدن هستند/ باید تدبیری کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: صندوق های بازنشستگی هم‌اکنون از حالت ورشکستگی عبور کرده‌اند و در حال نابود شدن هستند.

به گزارش خورنا مهدی طغیانی با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه در مورد افزایش سن بازنشستگی گفت: پیشنهاد دولت در لایحه برنامه هفتم این بود که سن بازنشستگی به ۳۲ افزایش یابد، و این دو سال به همه کارمندان و کارکنان بدون پلکانی شدن اضافه شود. اما مجلس پیشنهاد ۳۵سنوات را با پلکانی کردن مصوب کرد که در واقع کسانی که به پایان دوره بازنشستگی نزدیکتر هستند کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند و کسانی که فاصله شان زیاد است به میزان فاصله تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: ضریب جانشینی صندوق‌های بازنشستگی از بحران عبور کرده است. امید کسانی که می خواهند بازنشسته شوند به مستمری است و اگر این صندوق ها ورشکسته شوند قطعا متضرر اصلی بازنشستگان هستند. این صندوق ها از ورشکستگی عبور کرده اند و در حال نابود شدن هستند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بدهی دولت به این صندوق ها گفت: فرض کنیم دولت همه بدهی اش را به این صندوق‌ها بدهد، اما باز هم تعهدات صندوق ها سنگین است و بار زیادی روی دوش اینهاست که باید تدبیری کرد.

طغیانی ادامه داد: زمانی که قانون تامین اجتماعی تصویب شده است، امید به زندگی در ایران ۵۵ سال بوده و الان ۷۷ سال است که سن خانم ها جدا و آقایان جدا در نرخ پایداری صندوق اثر می گذارد چراکه امید به زندگی افزایش داشته است.

وی در مورد تاثیر این مصوبه در میزان اشتغال در کشور گفت: در بحث اشتغال مهمترین مسئله ما فرصت شغلی است که کم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی پایدار نیست گفت: معتقدم باید نگاهمان به وضعیت صندوق ها، سن بازنشستگی و اشتغال سیستمی باشد و همه را با هم ببینیم/برنا