سوختن ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های خوزستان در سالجاری

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از ۳۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌های استان طی شش ماه نخست سالجاری خبر داد و گفت: در این آتش سوزی ها متاسفانه 300 هکتار از جنگل‌های استان خوزستان در آتش سوخت.

به گزارش خورنا داو‌د میرشکار امروز سه‌شنبه در گفتگویی از ‌۵ منبع اصلی برای آلودگی هوا در استان خوزستان نام برد و توضیح داد: ‌‌وجود منابع متحرک (مانند اتوبوس‌های شهری و بین شهری و خودروها)، منابع خانگی و تجاری، منابع صنعتی‌ (‌آلاینده‌های ناشی از واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها و واحدهای نفتی)، گرد و غبار و منابع متفرقه مانند (آتش زدن مزارع نیشکر و اراضی کشاورزی، سوزاندن زباله‌های شهری و لاستیک‌ها و آتش‌سوزی ناشی از تالاب هورالعظیم) از جمله ۵ عامل موثر در آلودگی هوای استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه شرکت نیشکر بخشی از نیشکرها را از طریق برداشت سبز ‌و بخش دیگر را سوزانده و جمع‌آوری می‌کند که باعث آلودگی شدید هوا می‌شود، افزود: طی بازدیدهای اخیر از این واحد نیشکر به آن واحدها اعلام کردیم تا طی یک برنامه زمان‌بندی میزان برداشت سبز را افزایش داده و حد‌المکان از سوزاندن آن پرهیز کنند تا شاهد آلودگی هوای کمتری باشیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از فعالیت ۳۱ دستگاه پایش سنجش کیفی هوا در سطح استان نیز خبر داد و گفت: مدیریت ۲۶ دستگاه را اداره حفاظت محیط زیست برعهده دارد و ۵ دستگاه سنجش آلودگی دیگر ‌را صنایع مدیریت می‌کنند و ‌داده‌های آن را برخط در اختیار محیط زیست قرار می‌دهند‌.

میرشکار در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در استان خوزستان گفت: در ۶ ماه اول سال ۳۰ مورد آتش‌سوزی را داشتیم که متاسفانه ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های استان خوزستان آتش گرفته بودند.

وی به تامین ۶۷ درصدی تامین آب بخش ایرانی هورالعظیم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امسال با تامین حق‌آبه ۶۷ درصدی تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی هیچ آتش‌سوزی نداشتیم، ولی ۱۷۰۰ هکتار در هور الهویزه از سمت کشور عراق در آتش سوخت که اگر باد غالب از شمال غربی به سمت جنوب غربی باشد متاسفانه شهرهای دشت آزادگان، سوسنگرد، شوش و اهواز تا ماهشهر از آلودگی هوای ناشی از آن را متاثر خواهد کرد..

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان دربا‌ره رایزنی با طرف عراقی گفت: در دو سطح سطح ملی و استانی رایزنی و پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا این مشکل حل ‌شود.