رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان بهترین راهکار برای تامین آب برخی مناطق کشور است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود در کشورمان، شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان، بهترین راهکار برای تامین منابع آب پایدار برخی مناطق کشور به حساب می‌آید.

به گزارش خورنا «علی سلاجقه»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا درباره موضع این سازمان پیرامون طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به برخی استان‌های شرقی و مرکزی کشور توضیح داد: ایران از نظر کم‌آبی در آستانه‌ها قرار گرفته است و نیاز داریم از منابع آبی بیشتری برای مصارف گوناگون بهره‌مند شویم. در این میان با توجه به شرایط اقلیمی موجود در کشورمان، شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان، بهترین راهکار برای تامین منابع آب پایدار برخی مناطق کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: تا امروز در تمام پروژه‌های مربوط به انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های مختلف کشور، ضوابط محیط‌زیستی رعایت شده است و هیچ‌کدام از این طرح‌ها بدون تایید گزارش ارزیابی زیست‌محیطی توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرایی نشده‌اند. در آینده نیز حتما به‌گونه‌ای بر اجرای پروژه‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان نظارت خواهیم کرد که تمام مباحث محیط‌زیستی در حین اجرای این طرح‌ها رعایت شود و خوشبختانه تعامل مناسبی بین بخش‌های مختلف دولت در این زمینه وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: آنچه مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست قرار دارد، انتقال آب بین حوضه‌ای است که از نظر ما نیز راهکار پایداری برای جبران کمبود منابع آبی برخی نقاط کشور محسوب نمی‌شود، اما انتقال آب از منابع اقیانوسی و دریایی با انتقال آب بین حوضه‌ای متفاوت است و کشور ما در شرایطی قرار دارد که نیازمند شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به برخی مناطق هستیم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در دولت، در طرح‌های انتقال آب از پهنه‌های آبی جنوبی کشور به فلات مرکزی و استان‌های شرقی، انتقال آب بیشتر از دریای عمان انجام خواهد شد، چراکه طبق مطالعات انجام‌شده، کیفیت آب دریای عمان نسبت به خلیج فارس تقریبا شرایط مناسب‌تری دارد و هزینه‌های شیرین‌سازی و انتقال آب آن کمتر است. البته تمام پروژه‌های تعریف‌شده ذیل طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از نظر شاخص‌های محیط‌زیستی بررسی می‌شود تا اجرای این پروژه‌ها به زیست‌بوم کشور آسیب نزند.

سلاجقه با تاکید بر این که تامین آب مورد نیاز مناطق مختلف کشور ضرورتی اساسی است و انتقال آب از دریاهای آزاد نیز راهکار پایداری برای جبران کم‌آبی برخی نقاط ایران محسوب می‌شود، عنوان کرد: دولت مردمی به دنبال تکمیل پروژه‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است، اما حتما در این پروژه‌ها تمام ضوابط زیست‌محیطی براساس قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود و با نظارت سازمان محیط‌زیست رعایت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش آسیب‌های ناشی از بازگرداندن نمک‌های حاصل از شیرین‌سازی آب به دریا و احتمال به‌هم‌خوردن شرایط اکولوژیکی بخش‌هایی از خلیج فارس و دریای عمان چه تدابیری اتخاذ شده است، اظهار داشت: خوشبختانه با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به توافق رسیده‌ایم که بتواند برای پسماندهای حاصل از آب‌شیرین‌کن‌ها ارزش افزوده ایجاد کند تا لازم نباشد که بخش عمده‌ای از نمک‌ها را به خلیج فارس و دریای عمان بازگردانیم. اکنون این شرکت را به نهادهای ذی‌ربط در استان‌های جنوبی معرفی کرده‌ایم تا در صورت تایید مطالعات نهایی، این کار انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان تاکید کرد: در حال حاضر شیرین‌سازی آب دریا در بسیاری از کشورهای جهان انجام می‌شود و همین حالا برخی کشورهای عربی منطقه نیز از آب خلیج فارس و دریای عمان با این روش برداشت می‌کنند. البته هر نوع فرآیند توسعه‌ای خسارت‌هایی را به دنبال دارد، ولی در تلاش هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، خسارت‌های ناشی از اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان بر محیط‌زیست‌ را به حداقل برسانیم.