هشدار یک مقام وزارت راه و شهرسازی درباره احتمال وقوع حادثه‌ای مانند بم در خوزستان

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: عدم توجه به نوسازی بافت فرسوده و عدم همکاری شهرداری، بانک ها و سایر دستگاه های متولی می‌تواند یک بم دیگر را این بار در خوزستان با خسارات جبران ناپذیری رقم بزند.

به گزارش خورنا محمد آئینی امروز پنجشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان خوزستان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار گیرد تشویق سازندگان به نوسازی بافت فرسوده و اجرای بسته های تشویقی ۱۹ بند است که می تواند حمایت خوبی از بخش خصوصی باشد.

وی افزود: پروانه ساخت هر ۶ ماه که زودتر آماده شود، گویی ۱۵ روز به نرخ بازده های اقتصادی خود اضافه کرده ایم و پایان پروژه نیز مثبت تر خواهد شد و این مورد در زمینه صدور پروانه، پایان کار، انشعابات آب و برق و گاز نیز صدق می کند.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: انشعاب برق معمولا چهار ماه معطلی دارد اما اگر در هر شهرداری یک پایگاه تشکیل شود و الگوی کار جهادی اجرا شود، روند کار را سرعت می دهد؛ بخش عمده ای از این معطلی به شهرداری و نظام مهندسی مربوط می شود که باید به این موانع رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش مالی کار نیز اعلام کرده ایم که عزیزان هم می تواند از در زمینه نوسازی بافت فرسوده از خط اعتباری نهضت ملی مسکن و هم از خط اعتباری بافت فرسوده استفاده کنند؛ بازپرداخت تسهیلات در نهضت ملی ۲۰ ساله و در بافت فرسوده هفت ساله است.

آئینی خاطر نشان کرد: یکی از چالش های جدی این طرح عدم همکاری برخی از بانک ها با سازندگان است و متقاضیان نوسازی بافت فروشنده است ؛ متاسفانه بانک ها در این خصوص توجیه نیستند که باید در سطح استان و شهرستان به این موضوع به صورت جدی تر رسیدگی شود.

وی بیان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در بسته تشویقی ۱۹ بندی اعلام کرده است که هر سازنده ای که اقدام به نوسازی بافت فرسوده کند، شامل این بسته تشویقی که موارد متعدد با صرفه اقتصادی برای سازنده را شامل می شود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی این است که متاسفانه زمانی که سازنده به شهرداری مراجعه می کند، شهرداری همکاری لازم را ندارد و از روند این طرح ابراز بی اطلاعی می کند که باید در این زمینه شهرداری ها توجیه شوند.

وی افزود: اکنون نیز بسته جدید زمین مطرح شده و باید موانع و مشکلات پیش پای این طرح نیز رفع شده و به صورت جدی تر به آن رسیدگی شود.

آئینی عنوان کرد: در بسته تشویقی به شهرداری ها این اختیار را داده ایم که ۱۹ بند را اجرا کنند و شهرداری ها نیز بر اساس شرایطی که بررسی می کنند ، این موضوع ۱۹ بند را برای سازنده در نظر می گیرند.

وی گفت: در زمینه پروژه های بافت فرسوده مدل ها و روش‌های مختلفی از سوی برخی همکاران و دوستان پیشنهاد می شود اما آنچه حاصل تجارب چندین ساله شرکت بازآفرینی شهری ایران است می گوید که هیچ چاره ای جز مردمی سازی این طرح، نداریم. سازنده و مالک و مردم را باید در کنار هم قرار دهیم.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در سال گذشته از ظرفیت شهر بم استفاده کردیم؛ مدیران اگر توجه نکنند یک بم دیگر در اهواز و برخی شهرهای دیگر استان تکرار می شود و حوادث ناگوار و غیر قابل جبرانی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که سال گذشته برگزار شد، سفیران و مدیران شهر بم که در زلزله بودند، حضور یافتند و با بیان خوب، تجربه و مطالب را به مدیران استانی منتقل کردند.

آئینی در پایان گفت: اکنون نیز با یک اقدام جهادی در هفته بسیج، با استفاده از ظرفیت گروه های جهادی و بسیجی موضوع نوسازی بافت فرسوده و بسته های حمایتی شرکت بازآفرینی شهری ایران را مردم منتقل می کنیم.