سیستان و بلوچستان کم بارش ترین استان کشور شد

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان با دریافت ۵۶/۷ میلیمتر از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون کمترین میزان بارش را در میان استانهای کشور از آن خود کرده است.

به گزارش خورنا محسن حیدری امروز شنبه ۱۱ شهریور با اعلام این خبر افزود: این در حالی است که میزان بارش استان در دوره بلند مدت مشابه ۹۶ میلیمتر بوده که کاهش ۴۳ درصدی را نسبت به بلند مدت را نشان می دهد.

وی گفت: همچنان استان درگیر خشکسالی است و بارندگی‌ها کمبود بارش را در استان جبران نمی‌کند اما اثرات خشکسالی را قدری کاهش می دهد.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پیش‌بینی های انجام شده نشان می دهد تا نیمه مهر استان بی بارش یا بارش کمتر از نرمال خواهد داشت و از نیمه مهر تا بهمن ماه بارش های استان نرمال پیش بینی می شود.

حیدری ادامه داد: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده (SPEI)، در مدت زمان یکساله تا پایان تیر ماه امسال ۹۶.۷ درصد از استان سیستان و بلوچستان درگیر پدیده خشکسالی هست که این مقدار در منطقه سیستان ۹۹ درصد و در منطقه بلوچستان ۹۶.۵درصد بوده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان افزود: در مدت زمان ۱۰ ساله ۹۹.۶ درصد مساحت درگیر خشکسالی استان تقریباً ۸۷.۶ درصد آن دچار خشکسالی بسیارشدید و شدید است.

این مقام مسئول در پایان میانگین دمای سیستان و بلوچستان را از ابتدای سال زراعی تاکنون ۲۳.۹ درجه سلسیوس اعلام کرد و از افزایش یک درجه ای دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه خبر داد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *