هشدار یک نماینده مجلس در مورد وضعیت قرمز تالاب هورالعظیم: خشم طبیعت در راه است

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس درباره وضعیت قرمز تالاب هورالعظیم هشدار داد و گفت: اگر تالاب احیا نشود کانون ریزگرد داخلی خواهیم داشت

به گزارش خورنا قاسم ساعدی با اشاره به وضعیت قرمز آبی در تالاب هورالعظیم، گفت: خشکسالی رودخانه کرخه، دشت آزادگان و هویزه در سنوات گذشته این میزان نبود و بعد از گذشت چهار سال از سیل سال ۹۸، هر ساله میزان خشکسالی در تالاب هورالعظیم بیشتر می شود.

رها نکردن آب، نابودی تالاب را رقم می زند

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم بار دیگر در معرض از بین رفتن است، اظهار داشت: با تخصیص ندادن حقابه های تالاب، دامداری، کشاورزی و شیلات، در اکثر روزهای تابستان رودخانه کرخه خشک شده است و نابودی تالاب رقم می خورد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تالاب باعث تعادل در طبیعت می شود، توضیح داد: تالاب هورالعظیم در کاهش حرارت و حتی کاهش آلودگی هوا نقش بسیار موثری دارد و وقتی بالانس طبیعت بهم می خورد شاهد خشم طبیعت خواهیم بود. تالاب هورالعظیم که ثروت ملی است که منشأ اقتصادی و معیشت مردم دشت آزادگان و هویزه است و با کسری آب و عدم تامین حقابه آن، تمام پتانسیل های آن به دلیل بی آبی از بین می رود.

وی تاکید کرد: تنها جنوب تالاب خشک نشده است بلکه شاهد عقب رفت آب در قسمت شمالی و کاهش عمق آب در بخش مرکزی تالاب هستیم، از آنجایی که در بخش غربی که با عراق مشترک است دایک مرزی داریم و مانند بند عمل می کند چند متر آب جمع شده اما اکثر بخش های تالاب خشک و از بین رفته است.

آب تالاب فاسد و موجودات تلف می شوند

ساعدی ادامه داد: درست است که عکس های ماهواره ای از وجود آب در تالاب خبر می دهند اما عمق آب قابل توجه نیست، تقریبا در قسمت هایی از تالاب آب وجود دارد که عمق آن از ۱۰ سانتی متری تجاوز نمی کند، عمق کم باعث فاسد شدن آب شده که اکولوژی تالاب را بهم زده و موجودات تلف می شوند

این نماینده مجلس با بیان اینکه چندین بار از وزیر نیرو برای تخصیص آب در تالاب در خواست داده است، گفت: نباید تالاب هورالعظیم را به کانون ریزگرد داخلی تبدیل کرد و اکولوژی آن را بهم بزنیم، درصورت بهم ریختن اکولوژی تالاب با رهاسازی آب وقت بیشتری برای احیای شبکه حیات نیاز خواهد بود و به راحتی اکولوژی در تالاب برقرار نمی شود.

سازمان محیط زیست حرکتی برای نجات تالاب نمی کند

وی گفت: بسیاری از موجودات و پوشش گیاهی تالاب در حال از بین رفتن بوده و فاجعه زیست محیطی در حال رخ دادن است و در آینده ای نچندان دور نفس مردم خوزستان و استان های همجوار گرفته می شود. متاسفانه سازمان محیط زیست بر حسب وظیفه خود عمل نمی کند این سازمان با باید بحث و هشدار های حقوقی وزارت نیرو را ملزم به رهاسازی آب کند اما حرکتی از سازمان محیط زیست کشور نمی بینیم.

مسئولان اعتنایی به مصوبات استانی نمی کنند

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس تاکید کرد: در سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان حتی اگر ایشان دستوری برای نجات تالاب داده باشد کسی آن را اجرا نمی کند و به محض بازگشت رئیس جمهور به پایتخت مسئولان دیگر اعتنایی به دستورات او نمی کنند.