سد چمشیر افتتاح شد

سد چمشیر به‌ عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا امروز دوشنبه با حضور سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خورنا استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مراسم افتتاح سد چمشیر با اشاره به اینکه این سد تحولات مناسبی در منطقه ایجاد خواهد کرد افزود: واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

سید علی احمدزاده بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

اوی افزود: تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سد و نیروگاه چمشیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد ابراز کرد: عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد.

احمدزاده اظهار کرد: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، آزمودن و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به حجم ۲.۳ میلیارد مترمکعبی این سد افزود: هم اکنون بیش از ۵۱۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد چمشیر ذخیره است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تراز نرمال این سد را ۵۴۶ متر ارتفاع از سد دریا اعلام کرد و گفت: سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) در ایران است.

احمدزاده اظهار کرد: تاکنون چهار میلیون و ۸۶۴متر مکعب معادل ۹۹درصد حفاری، یک میلیون و ۷۶۸ هزار متر مکعب معادل ۹۸درصد بتن ریزی در این سد انجام شده است.

وی در پایان گفت: طول تاج این سد ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با سه دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳میلیارد متر مکعب، حجم حفاری و تزریق ۵۴۰ هزار متر، لاینینگ گالری ها(دیورا و سقف) و تونل ها چهار هزارو ۴۱۰متر و ساخت راه های دسترسی ۲۴کیلومتر بوده است.

گفتنی است سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صلح امروز دوشنبه ۲۶ تیرماه به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت در دور دوم سفر‌های استانی، وارد فرودگاه یاسوج شد.