منازل محل فروش مواد مخدر در خوزستان تخریب می‌شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در طرح جدید مقابله با مواد مخدر نه تنها برخورد بسیار قاطع و بازدارنده‌ای با فروشندگان مواد مخدر می‌شود بلکه منازل محل فروش مواد مخدر نیز به طور کامل تخریب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خورنا رضا نجاتی امروز شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۲ در همایش بزرگداشت هفته مبارزه با مواد مخدر در خوزستان با بیان اینکه امروزه بیش از ۲۰۰ کشور جهان با معضل قاچاق مواد مخدر روبرو هستند گفت: سود خالص در این تجارت شوم سالانه بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد دلار است که باعث ایجاد نوعی جذابیت برای افزایش تجارت در این حوزه شده است.

وی عنوان کرد: یک هزار و ۱۲۷ نوع ماده روانگردان جدید به چرخه توزیع مواد مخدر کشورها اضافه شده است که این مسئله باعث افزایش جهت تغییر مصرف به سمت روانگردانها و شکستن مرزهای سنی و جنسیتی مصرف کنندگان شده است بطوریکه در حال حاضر مردان و زنان زیر ۱۵ سال و بالای ۸۰ سال هم درگیر این ماده مخدر بسیار خطرناک می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: کشت خشخاش طی دو سال اخیر اخیر در دنیا رشد ۳۲ درصدی داشته است و افغانستان با تولید ۸۰ درصد مواد مخدر جهان، رتبه اول کاشت، داشت و فروش مواد مخدر را دارد.

نجاتی گرایش به مواد مخدر را پایه ارتکاب به بسیاری از جرائم دانست و تصریح کرد: بزهکاری، همسر آزاری، طلاق، کودک آزاری، نزاع و خشونت، قتل عمد، بیکاری و …از جمله معضلات اجتماعی بوده که در بسیاری از موارد ریشه در استعمال مواد مخدر دارند.

وی بیان کرد: رویکرد اصلی ستاد مبارزه با مخدر استان پیشگیری مبتنی بر کار فرهنگی است که این به معنی همکاری همه مردم در کنار گروههای مردم نهاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی شفاف در زمینه آمارهای اعتیاد گفت: اگر بناست مردم در زمینه مبارزه با اعتیاد همکاری کنند باید در جریان اطلاعات دقیق در زمینه میزان اعتیاد در جامعه قرار بگیرند.

نجاتی جمع‌آوری معتادان متجاهر و معرفی آنها به مراکز ترک اعتیاد را نیز از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برشمرد و عنوان کرد: مرکز ترک اعتیاد الحدید که چندی پیش با همکاری تمامی دستگاههای ذی‌ربط راه‌اندازی شده در حال حاضر میزبان ۵۰۰ معتاد متجاهر برای بازپروری و حرفه آموزی به این افراد است.

وی افزود: البته در محل پادگان شهید فرجوانی اهواز نیز یک مرکز ترک اعتیاد دیگری هم وجود دارد که در آنجا با همکاری سپاه حدود ۱۵۰ معتاد متجاهر نگهداری می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان در پایان از آغاز طرح جدید مقابله با فروشندگان مواد مخدر در سطح استان نیز خبر داد و گفت: در این طرح نه تنها برخورد بسیار قاطع و بازدارنده‌ای با فروشندگان مواد مخدر می‌شود بلکه منازل محل فروش مواد مخدر نیز به طور کامل تخریب می‌شوند.