کاهش پزشکان متخصص در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه شاهد مهاجرت پزشکان متخصص از استان خوزستان هستیم افزود: سرانه پزشک متخصص در خوزستان کمتر از سرانه کشوری است یعنی علیرغم اینکه ۱/۵ پزشک متخصص به ازای هر یکهزار نفر در کشور داریم ولی این آمار در خوزستان ۴ و ۸ دهم و کمتر از نیم است.

به گزارش خورنا محمدحسین سرمست شوشتری از کاهش تمایل به تحصیل در رشته‌های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی پزشکی خبر داد و گفت: شعار و ایده کلی، برقراری عدالت در همه شهر‌ها است، بطوریکه به همه مناطق نگاه یکسانی شود، ولی باید این موضوع را در نظر داشت که تعداد ورودی دستیاران رشته‌های تخصصی با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دستیار، نسبت به سال‌های قبل روند کاهشی دارد و تمایل به بسیاری از رشته‌ها کم شده است.

وی افزود: همچنین رشته فوق تخصص جراحی اطفال بیش از ۱۰ سال است که داوطلب ندارد، ضمن اینکه داوطلبان جراحی قلب نیز به حداقل رسیده اند و اگر این کاهش ادامه دار باشد، پیش بینی می‌شود رشته‌های تخصصی که قبلا در اوج بودند، در سال‌های آینده دیگر متقاضی نداشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با بیان اینکه شاهد مهاجرت پزشکان متخصص از استان خوزستان هستیم گفت: سرانه پزشک متخصص در خوزستان کمتر از سرانه کشوری است یعنی علیرغم اینکه ۱/۵ پزشک متخصص به ازای هر یکهزار نفر در کشور داریم ولی این آمار در خوزستان ۴ و ۸ دهم و کمتر از نیم است.

سرمست افزود: البته دولت و دانشگاه اگرچه پزشک طرحی را هم در استان مشغول خدمت رسانی کرده ولی باتوجه به اینکه شرایط استان به گونه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند پزشک را ماندگار کند، این پزشکان طرحی پس از یکسال و اندی نسبت به رفتن به شهر و استان و کشور مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

وی رشد پزشک متخصص در خوزستان را منفی عنوان کرد و گفت: جمعیت پزشکان استان یک سوم پزشکان کشور است که این سبب می‌شود بیمارستان و مراکز درمانی ساخته و راه اندازی شود، ولی پزشک برای ارائه خدمات درمانی به مردم نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه کیفیت و سطح بیشتر خدمات بهداشتی و درمانی موجود در کشور، در استان خوزستان نیز وجود دارد، افزود: همه رشته‌های جراحی در استان وجود دارد، بطوریکه خوزستان همانند استان تهران سطح ۳ است و برای بسیاری از اعمال جراحی نیازی به جابجایی شهر و مراکز استان‌های دیگر نیست.

سرمست شوشتری به بهره مندی بیماران از خدمات پزشکان حاذق در استان با تحقیق و صرف هزینه‌های کمتر اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه در بیشتر شهرها، پزشکان متخصص جراحی وجود دارد، نیازی نیست بیماران برای انجام عمل جراحی به دیگر استان‌ها سفر کنند، ضمن اینکه علاوه بر پزشکان متخصص، پزشکان فوق تخصص در دانشگاه‌های علوم پزشکی آبادان، شوشتر، دزفول و بهبهان مستقر هستند.

وی در پایان یادآور شد: چنانچه بیماران به هر دلیلی نخواهند مراحل درمانی و جراحی خود را در اهواز و استان خوزستان انجام دهند، استان تهران را انتخاب کنند و بامشورت پزشک خود، پزشک حاذق را پیدا کرده و کار‌های درمانی را پیگیری کنند.