آیا پوتین به صلح با اوکراین می‌اندیشد؟

به گزارش خورنا ولادیمیر پوتین چهارشنبه شب در سخنانی گفت: مایلم تاکید کنم که روسیه از مشارکت سازنده با همه کشورها استقبال می‌کند و ما قصد نداریم خود را منزوی کنیم و هیچ پیش‌داوری یا نیت خصمانه هم نسبت به کسی نداریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم شرکای ما در روابط خود با ما اصول برابری و منفعت متقابل را رعایت کنند.

پوتین با اشاره به اینکه چنین رویکردهایی در “مفهوم سیاست خارجی روسیه” که در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) تصویب شد نیز بیان شده است، افزود: این مفهوم، منافع ملی روسیه را در چارچوب جهانی پیچیده و پویا و در حال تغییر پیش‌بینی می‌کند و اهداف و مقاصد اساسی و همچنین زمینه‌های کلیدی در رابطه با دیپلماسی روسیه را ارائه می‌کند.

رئیس جمهور روسیه در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این است که روسیه به‌عنوان یک کشور مستقل و خودکفا، فعالانه سیاست خارجی متوازن و چندسویه‌ای را با اولویت توسعه داخلی و با آگاهی ویژه نسبت به مسئولیت حفظ ثبات و امنیت در سطوح منطقه‌ای و جهانی دنبال خواهد کرد.

گفتنی است چندی پیش شی جین پینک رئیس‌جمهور چین در سفری سه‌روزه به روسیه از آمادگی کشور متبوعش برای میانچی گری در حل بحران اوکراین خبر داده بود و حالا باید دید که آیا سخنان امشب پوتین به نوعی چراغ سبز به طرح میانجیگری چینی‌ها در حل بحران اوکراین است؟