مرگ یک قلاده کفتار راه راه در اطراف شهرستان لالی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لالی از تلف شدن یک قلاده کفتار راه راه براثر تصادف جاده‌ای در حاشیه این شهرستان خبر داد.

به گزارش خورنا فرید صالحی پور باورصاد با اعلام این خبر توضیح داد: طی گزارشات واصله از سوی همیاران محیط زیست شهرستان مبنی بر تلف شدن یک قلاده کفتار در روستای بنه سرخی، فورا یگان حفاظت محیط زیست شهرستان لالی به منطقه اعزام شد.

وی ادامه داد: با بررسی اولیه لاشه مشخص شد، حیوان بر اثر تصادف جاده‌ای تلف شده است و لذا پس از ثبت مشخصات بیومتری حیوان، لاشه آن جهت انجام نمونه برداری ژنتیکی برای نگهداری در بانک ژن به اداره کل متبوعه منتقل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لالی در پایان تصریح کرد: کفتار از گونه های باارزش وحوش بوده و عنوان رفتگر طبیعت را به خود اختصاص داده است چراکه با تغذیه لاشه حیوانات مرده، نقش مهمی در پاک سازی محیط زیست و طبیعت دارد.

گفتنی است زیستگاه اصلی کفتار راه‌ راه در شمال و شرق آفریقا، قفقاز، آسیای میانه، غرب آسیا و جنوب آسیا بوده و تنها کفتاری است که در خارج از آفریقا هم می‌تواند زندگی می‌کند.

همچنین کفتار راه راه جانوری شب‌گرد است و تنها در تاریکی کامل خود را نمایان می‌کند و قبل از طلوع خورشید هم به پناهگاهش باز می‌گردد. این جانور هنگام مواجهه با خطر ممکن است خود را به مردن بزند و به همین جهت به ترسویی نیز مشهور است. البته در مواردی هم مشاهده شده که در مقابل درندگان بزرگ‌تر از خود همچون پلنگ بر سر طعمه و غذا درگیر شده و از خود دفاع کرده‌ است.

به گزارش خورنا در فرهنگ عامه خاورمیانه و آسیا نیز ویژگی‌های خاصی را به کفتار راه‌ راه نسبت می‌دهند به نحویکه در برخی مناطق اعضای بدن آن را دارای قدرت جادویی می‌دانند!!