بیماری آسم در خوزستان ۲ برابر متوسط کشوری است/اطلاعات مربوط به آلودگی هوای خوزستان صددرصد قابل استناد نیست

مدیر گروه آسم و آلرژی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مطالعات نشان می دهد که میزان بروز بیماری آسم در خوزستان ۲ برابر حد متوسط کشوری است که با توجه به افزایش آلودگی هوا در این سال‌ها قطعا این آمار نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خورنا دکتر عباس فایضی، مدیر گروه آسم و آلرژی علوم پزشکی اهواز امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در نشست خبری دوازدهمین کنگره دو سالانه انجمن آسم و آلرژی ایران با اعلام این خبر گفت: در این کنگره نقش آلاینده‌های هوا در افزایش میزان بروز انواع سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و قلبی و انواع بیماری‌های تنفسی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: متاسفانه محیط زیست اولویت هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی نیست؛ اگر مطالبه‌گری خوبی وجود داشته باشد بحث محیط زیست و کنترل آلودگی هوا جزو اولویت‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در صورتی که اطلاع‌رسانی در خصوص آلودگی هوا، در سطح عمومی انجام شود نتایج مثبت خوبی به دنبال خواهد داشت.

فایضی افزود: در اهواز مشعل‌های نفتی در حال سوختن بوده و برخی روزها مه غلیظ همراه با آلودگی هوا نیز وجود دارد بنابراین اینکه آلودگی هوا در بیشترین میزان وجود دارد جای شکی نیست.

مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: اگرچه دید عمومی جامعه با شنیدن مطالب علمی در خصوص آلودگی هوا بسیار تغییر می‌کند اما متاسفانه مردم خوزستان نسبت به آلودگی هوا و فضای سبز بی‌تفاوت شده‌اند. هم اکنون مشاهده می‌شود که در اهواز به راحتی درختان قطع می‌شوند در حالی که جاهای دیگر شرایط به گونه دیگری است.

فایضی استفاده از سوخت‌ پاک و راه‌اندازی اتوبوس برقی را یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و افزایش راه‌های مقابله با آن دانست و گفت: هر چه درخت شاخ و برگ بیشتری داشته باشد بیشتر در کنترل آلودگی هوا موثر است.

وی ادامه داد: در مقطعی شورای سلامت خوزستان مصوب کرد که درختان کنوکارپوس در اهواز با ارتفاع بالای سه متر هرس شوند اما برخلاف این مصوبه درختان نیم متری هم در حال هرس شدن هستند.

مدیر گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اطلاعات مربوط به آلودگی هوای خوزستان صددرصد قابل استناد نیست افزود: گزارش برخی از شرکت‌ها می‌گوید که میزان ازون موجود در هوای خوزستان در فصل تابستان در محدوده پاک است به همین دلیل باید خودمان آلاینده‌ها را بررسی کنیم تا به اطلاعات صحیحی دست پیدا کنیم.

بنابر این گزارش دوازدهمین کنگره دو سالانه انجمن آسم و آلرژی ایران روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار خواهد شد.