یک اقتصاددان: شرایط اقتصادی کشور بالاتر از بحران است

استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز گفت: دولت آقای رئیسی حدود ۲۰ ماه است که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد. به نظر من دولتی‌ها باید بدانند، دوره آزمون و خطا گذشته است و حالا زمانی است که دولت باید به راهکارهای لازم برای خروج از بحران معیشت برسد و اگر اینطور نشود، با موجی از ناامیدی و بی‌اعتمادی مواجه خواهیم شد

به گزارش خورنا مرتضی افقه تحلیلگر اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه چمران اهواز در گفت و گو با روزنامه مستقل گفت: بیکاری یکی از معضلات بسیار جدی مردم است و می‌توان گفت، عدم اشتغال، بخش پررنگی از جامعه را به طور جدی گرفتار کرده است. به همین دلیل هرگونه اظهارنظری درباره این موضوع باید با دقت و بررسی‌های لازم صورت بگیرد. در واقع طرح «ایجاد یک میلیون شغل» آنهم در حالی که هیچ نشانه‌ای از این اتفاقِ ادعایی دیده نمی‌شود، بیشتر موجب دلسردی قاطبه مردم از دولت و حتی سیستم حکمرانی خواهد شد.

وی یادآور شد: برای تعریف صحیح شغل باید گفت، اگر فردی در جایی مشغول به کار شود و برایش بیمه رد کنند، به این معنی است که یک فرصت شغلی ایجاد شده است. حالا اگر دولت ادعای کارآفرینی یک میلیونی دارد، باید در گزارشی رسمی به مردم اطلاع بدهد که چه تعداد نیرو در کدام بخش‌های اقتصادی مشغول به کار و مشمول بیمه شده‌اند. در غیر اینصورت دولت به عدم صداقت در نزد افکار عمومی متهم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته شاید آقایان دست‌فروشان، واسطه‌های بخش‌های مختلف اقتصاد و … را هم در ردیف شاغلین رسمی به شمار می‌آورند. اگر به هر دلیل این درست باشد، آن وقت است که پدیده‌های ضداشتغال توسط دولت شغل به حساب آمده و وارد آمار رسمی شده‌اند که این رفتار، مصداق تهدید امنیت مالی جامعه است.

افقه توضیح داد: بیکاری به خودی خود نگران کننده است و می‌توان آن را آفت آسایش دانست. حالا اگر مردم در شرایطی بیکار شوند که اقتصاد به مرحله ورشکستگی رسیده است، دیگر نمی‌توان به راحتی با آن کنار آمد. یعنی وقتی قیمت‌های کالاهای مصرفی در طول یکسال بالای ۱۰۰ درصد و بعضاً بیشتر از ۲۰۰ درصد گران می‌شوند و اجاره بهای خانه هم ماه به ماه سیر صعودی دارد، طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه را به معنای واقعی با بحران مواجه می‌کند. بحران‌هایی که به وضوح هیچ راهی برای پشت سرگذاشتن‌شان نیست و به همین دلیل می‌توان گفت، شرایط این روزها از بحران و نگرانی هم چند قدم عبور کرده است.

وی در پایان گفت: دولت آقای رئیسی حدود ۲۰ ماه است که مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد. به نظر من دولتی‌ها باید بدانند، مقطع آزمون و خطا گذشته است و حالا زمانی است که دولت باید به راهکارهای لازم برای خروج از بحران معیشت برسد. اگر اینطور نشود، با موجی از ناامیدی و بی‌اعتمادی مواجه خواهیم شد که بالطبع در شرایطی که دنیا بنای تخاصم با ایران را دارد، تحت هیچ شرایطی نباید ناامیدی و بی‌اعتمادی به وجود آید. در پایان تاکید می‌کنم، همنشینی بیکاری و گرانی آفت جوامع است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *