شناسایی یک ماهی سر سوسماری در رودخانه کرخه

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از شناسایی یک ماهی سر سوسماری در رودخانه کرخه خبر داد.

به گزارش خورنا سید عادل مولا با اعلام این خبر توضیح داد: این ماهی از گونه های غیربومی و مهاجم بوده که توسط یکی از صیادان مجاز ماهی در رودخانه کرخه صید شد.

وی افزود: این صیاد خوزستانی با توجه به تجربه و شناختی که از گونه‌های غیر بومی و مهاجم ماهی داشت بلافاصله پس از صید اداره به محیط زیست اطلاع داد.

معاون محیط زیست خوزستان زیستگاه اصلی ماهی سر سوسماری را قاره آمریکای شمالی دانست و افزود: این ماهی که توان زیست در آب های شیرین، نیمه شور و باتلاقی را دارد احتمالاً از طریق افرادی که ماهی های زینتی نگهداری می کنند و یا تخلیه آکواریوم به رودخانه کرخه راه یافته است.

مولا تصریح کرد: طول این ماهی در محیط و زیستگاههای طبیعی بین ۱ تا ۴ متر و وزن آن نیز حداکثر تا ۱۳۰ کیلوگرم می رسد که این مسئله باعث می شود بزرگترین گونه ماهی در آمریکای شمالی باشد.

وی بیان کرد: ماهی سر سوسماری تقریبا تمام وقت خود را در آب شیرین می گذراند و دارای رژیم غذایی متنوعی می باشد که حتی می‌تواند پرندگان کوچک را نیز شکار کند.

معاون محیط زیست خوزستان همچنین توضیح داد: ماهی سر سوسماری بزرگترین نوع از بین هفت گونه شناخته شده گار است و دارای بدنی به شکل اژدر و رنگ قهوه ای زیتونی و پوسته های براق است. بدن ماهی های سر سوسماری به شکل یک استوانه بلند است و سر آن ها همراه با فک کشیده و دندان های سوزنی مانند روی بدنشان قرار گرفته است.

مولا در پایان ضمن تقدیر از اقدام این صیاد خوزستانی در اطلاعرسانی به اداره محیط زیست گفت: از هم استانی های عزیز در خواست داریم در صورت مشاهده موارد مشابه و برخورد با گونه های غیر بومی مراتب را به ادارات محیط زیست در سطح استان اطلاع دهند.