کمبود نیروی انسانی در وزارت بهداشت

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به کمبود نیرو در وزارت بهداشت گفت: طبق استانداردهای منابع انسانی و با توجه به بازنشستگی همکاران در سال‌های اخیر و عدم جایگزینی با نیروهای جوان، کمبود بیش از 100 هزار نفر در وزارت بهداشت وجود دارد.

به گزارش خورنا و به نقل از وزارت بهداشت دکتر سیف الله مرادی امروز دوشنبه دوم آبان در نشست مدیران تخصصی منابع انسانی وزارت بهداشت که با حضور دکتر رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه برگزار شد، بابیان این‌که در دولت سیزدهم تمرکز این مدیریت بر توزیع عادلانه نیرو در سطح کشور بوده است گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که بر اساس پارامترها و استانداردهای نیروی انسانی، برحسب نیاز، نیروهای موردنیاز استان‌های کشور را توزیع و مدیریت کنیم.

وی همچنین با اشاره به برگزار آزمون توجیهی بدو خدمت کارکنان وزارت بهداشت، یادآور شد: شروع متمرکز آزمون‌های بدو خدمت کارکنان از سال ۱۴۰۰ در راستای بهبود سطح دانش و عملکرد کارکنان در میان‌مدت بوده که طبق نظرسنجی‌ها و بررسی‌های میدانی مؤثر واقع شده است.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تیم های پایش، نظارت و ارزیابی منابع انسانی وزارت بهداشت حضور فعالانه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند. این تیم ها متشکل از برجسته‌ترین کارشناسان حوزه منابع انسانی، در جهت شناسایی نقاط قوت و قابل ‌بهبود نیروی انسانی در همه ابعاد مختلف دانشگاه‌ها ورود کرده‌ و شرایط توزیع، عملکرد و کیفیت خدمات را موردبررسی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت رضایتمندی گیرندگان خدمات در وزارت بهداشت، گفت: در راستای آموزش‌های پرسنلی توجه به رضایت‌مندی ارباب‌رجوع و گیرندگان خدمت با جدیت دنبال می‌شود و در نظر داریم مراکزی که رضایت‌مندی گیرندگان خدمت بالاتری دارند مورد تشویق وزارت بهداشت قرار گیرند.

دکتر مرادی ادامه داد: همان‌طور که رضایتمندی گیرندگان خدمت از اولویت‌ها است، در مقابل آن رضایتمندی ارائه‌دهندگان خدمت نیز بسیار مهم است که می‌توان با ایجاد مسیر هموار در جهت رشد همکاران و همچنین تأمین معیشت آنان این مهم را عملی ساخت.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت عدالت در پرداخت کارکنان اظهار داشت: تمام سعی و تلاش وزارت بهداشت در این راستا بوده که عدالت در پرداخت کارکنان انجام شود که در این راستا، متمرکز کردن صدور احکام کارکنان، پیگیری و جلسات مکرر و مطالبه گرانه با سازمان برنامه‌و بودجه در خصوص برقراری فوق‌العاده خاص، ایجاد داشبوردهای مدیریتی منابع انسانی برای مدیران دانشگاهی و سازمان‌های وابسته، طرح‌های تشویقی و تسهیلاتی در قالب قانون جوانی جمعیت به کارکنان پیگیری شده است.

دکتر مرادی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی در وزارت بهداشت می‌تواند زنگ هشداری برای ساختار و شاکله سازمانی باشد. طبق استانداردهای منابع انسانی در وزارت بهداشت و با توجه به بازنشستگی همکاران در سال‌های اخیر و عدم جایگزینی با نیروهای جوان، کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر در وزارت بهداشت وجود دارد که زنگ هشداری در راستای ارائه خدمات مناسب حوزه سلامت در آینده خواهد بود.