صفر تا صد ماجرای آتش سوزی زندان اوین

ساعت ۲۱ و ۲۹ دقیقه شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ زندان اوین تهران دچار آتش سوزی شد

گسترش نیوز: سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره عملیات آتش‌نشانی درپی حریق رخ داده در بخشی از زندان اوین اظهارکرد: در ساعت ٢١:٢٩ امشب، شنبه، یک مورد حادثه آتش‌سوزی داخل زندان اوین به سامانه ١٢۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اطلاع داده شد که با توجه به اینکه حدود ١٠ سال است یک ایستگاه آتش‌نشانی در محدوده زندان مستقر است این ایستگاه در مدت زمان حدود یک دقیقه در محل حاضر شد.

وی ادامه داد: همزمان نیز پنج ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب و تجهیزات اطفای حریق از سوی ستاد فرماندهی به محل اعزام و در فاصله کوتاهی در محل حاضر شدند. تانکرهای آب و خودروهای پشتیبانی نیز در محل حاضر شدند.

تسنیم نوشت: یک منبع آگاه درباره جزییات اتفاقات زندان اوین گفت: زندانیان بند ۶ و بند ۷ که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالی است با یکدیگر درگیر می‌شوند اما به دلیل درگیر شدن تعداد قابل توجهی از این زندانیان با یکدیگر، وکیل بندها با کمک نیروهای حراست سعی در متفرق کردن زندانیان می‌کنند.در این حین، برخی زندانیان با سواستفاده از فضای پیش آمده، انبار لباس را آتش می‌زنند.مدیریت زندان از آتش نشانی برای اطفای حریق کمک می‌گیرد و بعد از مدتی آتش خاموش می‌شود و اوضاع تحت کنترل قرار می گیرد.

این مقام امنیتی با بیان اینکه بسیاری از اعضای بند ۶ و ۷ زندان در این درگیری مشارکت نداشتند، گفت که به رفتار افراد موثر در این درگیری رسیدگی خواهد شد.در درگیری زندانیان، هیچ زندانی امنیتی دخالت نداشت و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بندهای سارقان و محکومان مالی جداست و با آن فاصله دارد.

خبرگزاری دولت نیز نوشت: بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درکیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.

هم‌اکنون، شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند.

مرکز رسانه قوه‌قضاییه: تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون اتش سوزی مهار و خاموش شده است.درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

در حال حاضر شورش مهار شده و شرایط زندان در کنترل ماموران زندان قرار دارد و آتش‌سوزی زندان با تلاش نیروهای آتش‌نشانی درحال کنترل است.

در پی و درگیری در زندان اوین تهران که توسط عده‌ای از زندانیان رخ داد و منجر به آتش زدن انبار البسه زندان شد، با ورود نیروی های انتظامات زندان و نیروهای آتش نشانی اطفای حریق به پایان رسید.

یکی از نیروهای امدادی حاضر در صحنه گفت: آتش‌سوزی هم‌اکنون مهار شده و نیروهای آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

وی درباره آمار فوتی و مصدومین این حادثه نیز گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومین نیز تاکنون ۸ نفر است.

پس از اتفاق آتش سوزی شب گذشته زندان اوین و در شرایطی که خانواده زندانیان نسبت به سلامت عزیزان خود نگران شده بودند با تدبیر مسئولان زندان امکان تماس تلفنی شبانه زندانیان با خانواده‌ها فراهم گردید.

این تصمیم باعث شد نیمه شب گذشته صف‌های تماس با خانواده در زندان اوین تشکیل شود که تا نزدیک صبح ادامه داشت و امروز نیز طبق روال معمول امکان تماس زندانیان با خارج از زندان فراهم است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *