اجرای ۱۵ هزار هکتار طرح بیابان زدایی مشارکتی در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عنوان کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان خوزستان وجود دارد که طی یک سال گذشته با همکاری مردم و بخش خصوصی چیزی در حدود ۱۵ هزار هکتار طرح بیابان زدایی مشارکتی در این عرصه‌ها اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز محمدتقی سجادی در نشست خبری شامگاه دوشنبه هفتم شهریور در حاشیه دومین روز از نمایشگاه هفته دولت در خوزستان اظهار کرد: حوزه عمل در منابع طبیعی بر چهار رکن حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری استوار است که هر کدام از این ارکان برای تحقق یافتن به اجرای یکسری پروژه‌های خاص نیاز دارند.

وی طرح کاداستر را یکی از اقدامات زیربنایی در راستای حفظ اراضی ملی دانست و عنوان کرد: میزان اراضی ملی خوزستان چهار میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است که در طول یک سال گذشته چهار میلیون هکتار آن کاداستر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ضمن اشاره به وجود یک میلیون هکتار عرصه جنگلی در استان گفت: در سالجاری ۵۳۷ هزار هکتار این اراضی در زمینه آفات جوانه‌خوار بلوط، پروانه برگ خوار سفید بلوط و ملخ بال کوتاه مورد پایش و کنترل و حفاطت قرار گرفت.

سجادی بیان کرد: در سال گذشته با شروع دولت سیزدهم ۱۵۴ میلیارد تومان برای احیای فعالیت‌های آبخیزداری در اختیار استان خوزستان قرار گرفت که البته ۸۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد و با این اعتبار ۱۸ هزار هکتار برنامه آبخیزداری در یازده شهر استان انجام شد.

وی یادآوری کرد: با انجام پروژه‌های آبخیزداری که طی یک سال گذشته در استان صورت پذیرفت در حدود ۱۵ درصد سیلاب مونسون اخیر مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در ادامه از اجرای چهار هزار و ۵۵۴ هکتار برنامه‌ مدیریت روان آب و ذخیره نزولات در استان طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: همچنین در این مدت حدود ۱۰۰ هزار برنامه قرق در مراتع ضعیف و مناطق بیابانی استان نیز انجام شده است.

سجادی گفت: در سنوات گذشته ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار برنامه نهالکاری در کانونهای گرد و خاک استان انجام شد و در دولت جدید نیز تاکنون چیزی حدود ۷۵۰ هکتار کار نهالکاری در این کانونها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در خوزستان وجود دارد که طی یک سال گذشته با همکاری مردم و بخش خصوصی چیزی در حدود ۱۵ هزار هکتار طرح بیابان زدایی مشارکتی در این عرصه‌ها اجرایی شد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان همچنین عنوان کرد: سال گذشته ۱۶۱ هزار هکتار از عرصه‌های استان برای توسعه زراعت چوب استعداد یابی شد که ۹ هزار هکتار آن تاکنون به مرحله تفاهم نامه و عقد قرارداد کاشت رسیده است.

سجادی در پایان نیز از تهیه طرح جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی برای یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کوهستانی و کوهپایه‌ای شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق استان خبر داد.