مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:

مشارکت بخش خصوصی برای عملیات بیابان زدایی در خوزستان/ شهرداری اهواز تعامل ضعیفی با اداره‌کل منابع طبیعی دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان عنوان کرد: برای نخستین بار طرح بیابان زدایی مشارکتی با بخش خصوصی در ۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان آماده شده است که انجام این طرح می‌تواند تحول عظیمی را در زمینه توسعه درخت کاری در استان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز سید محمد تقی سجادی امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در مراسم بزرگداشت هفته درختکاری گفت: مسائل و مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی خوزستان بسیار گسترده‌تر از حوزه شهری و حریم شهرهای آن است.

وی عنوان کرد: پنج میلیون هکتار عرصه بیابانی در خوزستان وجود دارد که از این مقدار ۳۴۵ هزار هکتار آن کانون تولید کننده گرد و غبار است‌.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ضمن اشاره به وجود دو کانون تولید کننده گرد و غبار در اطراف شهر اهواز گفت: این کانونها در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند و گرد و غبار ناشی از آنها در بیشتر موارد شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سجادی با بیان اینکه اقدامات خوبی به ویژه از سال ۱۳۹۵ برای مهار کانونهای گرد و غبار اهواز صورت گرفته است تصریح کرد: کاشت چهار میلیون اصله نهال در بیش از ۲۵ هزار هکتار، مدیریت روان آبها در ۳۰ هزار هکتار و اجرای قرق و احیای پوشش گیاهی در ۱۸۰ هزار هکتار از جمله اقدامات انجام شده برای مهار کانونهای گرد و غبار پیرامون شهر اهواز است.

وی افزود: البته این اقدامات انجام شده کمتر از ۳۵ درصد آن کارهایی است که بایستی اتفاق می‌افتاد و لذا می‌طلبد که کار ساماندهی کانونهای ریزگردی اهواز و سایر شهرستانهای استان با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان از قول مساعد معاون اجرایی رئیس جمهور برای تامین منابع مورد نیاز تکمیل پروژه های توسعه درختکاری و فضای سبز در کانونهای تولید کننده گرد و غبار استان خبر داد و بیان کرد: تامین این منابع در کنار تثبیت ظرفیت‌های آبی مورد نیاز این پروژه‌ها می‌تواند نقش بسزایی در مهار کانونهای داخلی تولید کننده گرد و غبار داشته باشد.

سجادی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از گرد و غبار استان دارای منشا خارجی است لذا معاون اجرایی رئیس جمهور قول مساعد داد که دبیرخانه دائمی کارگروه ملی گرد و غبار برای پیگیری کارهایی که باید در کشورهای مجاور صورت بگیرد هرچه زودتر تشکیل شود.

وی یادآوری کرد: خوزستان علیرغم ابنکه به ظاهر استانی بیابانی تلقی می‌شود ولی نزدیک به یک میلیون هکتار جنگل طببعی دارد که حفظ و حراست از این عرصه‌های طبیعی وظیفه ذاتی همه شهروندان است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان ضمن اشاره به نقش زراعت چوب در افزایش فضای سبز و حفاظت از جنگلهای طبیعی استان گفت: در حال حاضر قرارداد درختکاری با سرمایه‌گذار در هفت هزار هکتار از اراضی استان خوزستان با هدف برداشت چوب و حفاظت از منابع طبیعی بسته شده است.

سجادی عنوان کرد: برای نخستین بار طرح بیابان زدایی مشارکتی با بخش خصوصی در ۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان آماده شده است که انجام این طرح می‌تواند تحول عظیمی را در زمینه توسعه درخت کاری در استان ایجاد کند.

وی تعامل بین شهرداری اهواز و اداره‌کل منابع طببعی استان را ضعیف دانست و بیان کرد: امیدواریم با ایجاد همکاری‌های مشترک بتوانیم ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود، زمینه توسعه فضای سبز را در سطح شهر اهواز و پیرامون آن فراهم کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: ۱۴۰ هزار هکتار پارک جنگلی دست کاشت در خوزستان وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در اطراف اهواز است و اداره‌کل منابع طبیعی آمادگی دارد که با کمک شهرداری و شورای شهر زمینه توسعه این مکانها را برای رفاه هرچه بیشتر شهروندان فراهم کند.

سجادی در پایان گفت: سالانه برای توسعه فضای سبز در خوزستان به پنج میلیون اصله نهال نیاز داریم که با توجه به زیر ساحت‌های خوبی که وجود دارد امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد.

بنابر این گزارش در پایان این مراسم نیز به مناسبت گرامیداشت هفته درختکاری چندین اصله نهال با حضور مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، فرماندار، شهردار و تعدادی از اعضای شورای شهر در بخش غربی پارک ساحلی اهواز کاشته شد.